ErityiskasvatusLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00DT48
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Oppimateriaalit
Vammaistyö, Lapsi- ja perhelähtöinen työ
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
03.02.2025 - 30.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tuomo Paakkonen
- Tia-Marika Sohlman
- Ann-Mari Sippu
- Hanna Lehtinen
Ryhmät
-
SOKT24KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista tutoriaali- ja workshop-työskentelyä.
Opiskelija sopii tutustumiskäynnistä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön. Tutustumiskäynti liittyy yhteen jakson oppimistehtävään. Opiskelija sopii tutustumiskäynnin ajankohdan yhdessä tutustumikäynnin kohteena olevan yksikön henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Tutustumiskäynnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävään liittyvä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön tutustuminen sekä kokemusasiantuntijan puheenvuoro
Opiskelijan työmäärä
5 opintopistettä = 135h opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Yksittäisten osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Karoliina Rötkö
Ryhmät
-
SOMI24KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Oppimispäiväkirjaan liittyy pakollinen materiaali, joka on saatavissa kirjastosta e-kirjana: Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus
sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää neljä lukujärjestykseen kiinnitettyä lähiopetuskertaa, joista kaksi verkossa tapahtuvaa lähiopetusta ja kaksi Mikkelin kampuksella.
Lähitapaamisten välillä opiskelijat tekevät niihin liittyviä ennakkotehtäviä.
Opintojakso sisältää yksilötehtäviä sekä pienryhmätehtävän.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Kontaktiopetus ja niihin kiinnittyvät tehtävät 3op ja Oppimispäiväkirja 2 op.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi tehtäviä on mahdollista integroida ohjeistetusti omaan työhön soveltuen, jos henkilö työskentelee erityiskasvatuksen parissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon liittyy oppimispäiväkirja 2 op, joka arvioidaan asteikolla 0-5.
Tehtävien palautuspäivämäärät ilmoitetaan opintojakson alussa ja ne ajoittuvat viikkojen 4-15 välille. Oppimispäiväkirjan palautus viikolla 17.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollisuuksien mukaan opetukseen voidaan sisällyttää kv vierailijan osuus.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 9 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimispäiväkirjaan liittyy pakollisia lähteitä ( ks. opintojakson materiaalit)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla määräaikaan mennessä.
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät 3 op arvioidaan asteikolla hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty.
Oppimispäiväkirja 2 op arvioidaan 0-5.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 02.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI23SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn alustalla opintojakson alkaessa
Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi: Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. 3.,uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti. Kontaktitunnit toteutuvat Mikkelin kampuksella.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla SOMI23SP ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
Osaamisen tunnistamiseen liittyvissä asioissa toimi Luxissa olevien ohjeiden mukaan ja hae osaamisen tunnustamista Pepissä. Mikäli sinulle on jo tehty sopimus osaamisen tunnustamisesta (näyttö / osittainen hyvksiluku), ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa sopiaksesi suorituksista tällä toteutuksella.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta sovitaan opintojakson alkaessa. Opintojakso voi sisältää työelämässä tapahtuvaa oppimista tutustumiskäyntien ja/tai pienryhmien ohjaamisen muodossa. Työelämän osaamistarpeet huomioidaan oppimistehtävissä ja opintojakson sisällöissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan opintojakson Learn-alustalle.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Toteutuksen osien kuvaus
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioi, että tämä on päiväryhmän toteutus. Katso lukujärjestystiedot ja arvioi, voitko osallistua kontaktiopetukseen.
Tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan 1. kontaktikerralla ja kirjataan Learn-alustalle.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 18.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Maija Olli
- Tuomo Paakkonen
- Tia-Marika Sohlman
- Ann-Mari Sippu
- Hanna Lehtinen
Ryhmät
-
SOKT23SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää luentoja, tutoriaali- ja workshop-työskentelyä sekä oppimistehtäviä.
Tutoriaali ja workshop -työskentelyssä on läsnäolovelvollisuus.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoiden tutustumiskäynnit erityiskasvatuksen toimintaympäristöihin.
Opiskelijan työmäärä
5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
05.02.2024 - 10.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Johanna Jussila
- Maija Olli
- Miia Jyräs
- Tuomo Paakkonen
- Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
-
SOKT23KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista tutoriaali- ja workshop-työskentelyä.
Opiskelija sopii tutustumiskäynnistä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön. Tutustumiskäynti liittyy yhteen jakson oppimistehtävään. Opiskelija sopii tutustumiskäynnin ajankohdan yhdessä tutustumikäynnin kohteena olevan yksikön henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Tutustumiskäynnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävään liittyvä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön tutustuminen sekä kokemusasiantuntijan puheenvuoro
Opiskelijan työmäärä
5 opintopistettä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Yksittäisten osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
23.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Karoliina Rötkö
Ryhmät
-
SOMI23KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Teokset:
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatussa
sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen, Lisäksi toteutuksella on Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen parissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa soveltuvin osin. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyötä voidaan liittää tehtäviin ja opintojakson totetukseen voi liittyä mahdollisuuksien mukaan vierailevia työelämäedustajia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso sisältää Learn tentin, ja tehtäviä joiden ajankohdista ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu tentistä, luento-osuuksista sekä oppimistehtävistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kontaktien työskentelyä ei nauhoiteta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvioidaan asteikolla 1-5
Tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Maija Olli
- Eija Vikman
- Miia Jyräs
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Maija Olli
Ryhmät
-
SOKT22SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso pitää sisällään luentoja, tutoriaali- ja workshop-työskentelyä sekä oppimistehtäviä.
Tutoriaali ja workshop -työskentelyssä on läsnäolovelvollisuus.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoiden tutustumiskäynnit erityiskasvatuksen toimintaympäristöihin.
Opiskelijan työmäärä
5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 17.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Karoliina Rötkö
Ryhmät
-
SOMI22SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Tentti:
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus
sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen, Lisäksi toteutuksella on itsenäistä opiskelua sekä niihin liittyviä tehtäviä sekä tentti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Jos nopeuttaja haluaisi tehdä itsenäisen suorituksen tässä toteutuksessa, tulee hänen ennakoida mahdollisuutta päästä erityiskasvatusta toteuttavaan työelämäpaikkaan opintojakson aikana, jolloin on mahdollista valita työhön integroitu väylän suoritus. Tällöin opiskelijan tulee etukäteen varmistua siitä, että pääsee toteuttamaan opintoajakson tavoitteita vastaavaa toimintaa opintojakson aikana ja esittää opettajalle suunitelma heti opintojakson alussa tehtäävän toteuttamisesta käytännössä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen parissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa soveltuvin osin. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyötä liitetään mahdollisuuksien mukaan kontaktiopetukseen ja tehtäviin.
Työelämäyhteistyö tarkentuu opintojakson alussa. Työhön integroidussa väylässä opiskelija kytkee opintojakson oppimistavoitteet omaan työhön.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso sisältää tentin sekä tehtäviä joiden ajankohdista ilmoitetaan opintojakson alussa. Tentti viikolla 47 lukujärjestystietojen mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
5 op/ 135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu tentistä, luento-osuuksista sekä oppimistehtävistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kontaktien työskentelyä ei nauhoiteta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvioidaan asteikolla 1-5
Tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
06.02.2023 - 19.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Johanna Jussila
- Maija Olli
- Tuomo Paakkonen
- Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja
Maija Olli
Ryhmät
-
SOKT22KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista tutoriaali- ja workshop-työskentelyä.
Opiskelija sopii tutustumiskäynnistä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön. Tutustumiskäynti liittyy yhteen jakson oppimistehtävään. Opiskelija sopii tutustumiskäynnin ajankohdan yhdessä tutustumikäynnin kohteena olevan yksikön henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Tutustumiskäynnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävään liittyvä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön tutustuminen sekä kokemusasiantuntijan puheenvuoro
Opiskelijan työmäärä
5 opintopistettä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Yksittäisten osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
23.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Karoliina Rötkö
Ryhmät
-
SOMI22KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Teokset:
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
Määttä, P. & Rantala, A. 2016 (tai uudempi). Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.
sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen, Lisäksi toteutuksella on Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen parissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa soveltuvin osin. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyötä voidaan liittää tehtäviin ja opintojakson totetukseen voi liittyä mahdollisuuksien mukaan vierailevia työelämäedustajia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso sisältää Learn tentin, ja tehtäviä joiden ajankohdista ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu tentistä, luento-osuuksista sekä oppimistehtävistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kontaktien työskentelyä ei nauhoiteta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvioidaan asteikolla 1-5
Tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Maija Olli
- Eija Vikman
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Maija Olli
Ryhmät
-
SOKT21SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso pitää sisällään luentoja, tutoriaali- ja workshop-työskentelyä ja oppimistehtäviä.
Tutoriaali ja workshop-työskentelyssä on läsnäolovelvollisuus.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoiden tutustumiskäynnit erityiskasvatuksen toimintaympäristöihin. (Muutokset mahdollisia koronatilanteesta johtuen.)
Opiskelijan työmäärä
5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Leila Pekonen
- Riitta-Liisa Jukarainen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI21SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Learn-alustan opiskelumateriaali.
Teokset:
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
Määttä, P. & Rantala, A. 2016 (tai uudempi). Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti. Kontaktitunnit toteutuvat Mikkelin kampuksella tai korona.epidemia tilanteen niin vaatiessa verkossa Teamsin välityksellä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla SOMI21SP ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta sovitaan opintojakson alkaessa. Opintojakso voi sisältää työelämässä tapahtuvaa oppimista tutustumiskäyntien ja/tai pienryhmien ohjaamisen muodossa. Työelämän osaamistarpeet huomioidaan oppimistehtävissä ja opintojakson sisällöissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan opintojakson Learn-alustalle.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Toteutuksen osien kuvaus
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioi, että tämä on päiväryhmän toteutus. Katso lukujärjestystiedot ja arvioi, voitko osallistua kontaktiopetukseen.
Tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan 1. kerralla ja kirjataan Learn-alustalle.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 10.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Maija Olli
- Eija Vikman
- Tuomo Paakkonen
- Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja
Maija Olli
Ryhmät
-
SOKT21KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali Learnissa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää: luentoja, workshop- ja tutoriaalityöskentelyä, oppimistehtäviä ja itsenäistä tiedonhankintaa. Workshop- ja tutoriaalityöskentelyssä on läsnäolovelvoite, josta kerrotaan tarkemmin opintojakson aloituksessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Erityiskasvatuksen työtehtäviin tutustuminen
Opiskelijan työmäärä
Kurssin laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI21KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Kontaktitunnit toteutuvat Korona-pandemiatilanteen mukaan joko verkossa Teamsin välityksellä tai Mikkelin kampuksella. Verkkotunteja ei tallenneta. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.
Opiskelu voi edellyttää osallistumista erilaisiin verkossa (Learnissa) toteutettaviin tehtäviin, kuten verkkokeskustelu tiettynä ajankohtana toteutuksen aikana.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla toisen ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Sovi opintojakson alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämävierailu ja/tai työelämävierailija kontaktitunneilla, mikäli se on työelämän kanssa ajallisesti mahdollista.
Opintojaksolla on työhön integrointimahdollisuus: mikäli työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi heti opintojen alkaessa tästä vaihtoehdosta erikseen opettajan kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentin ajankohta ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole tällä opintojaksolla.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Tarkempi jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen osien kuvaus
Oppimistehtävä(t) 1-2op
Kontaktiopetus verkossa 1 op
Tentti 2-3op
Lisätietoja opiskelijoille
Hankitun osaamisen tunnustamisessa (hyväksiluku, näyttö) tai työhön integroidussa vaihtoehdossa ole opettajaan yhteydessä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista tai viimeistään opintojakson 1. kontaktikerralla.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn alustalle.
Osa oppimistehtävistä arvioidaan asteikolla 1-5
Osa oppimistehtävistä / oppimispäiväkirja asteikolla Hyväksytty/ Täydennettävä.
Tentti 1-5
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen