Siirry suoraan sisältöön

Laatumestari (QualityMaster)Laajuus (5 op)

Tunnus: AV00EU05

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Ajoitus

02.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Päivi Lifflander
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Laaksonen, H. ym. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. e-Kirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
* Malmivaara, A. 2022. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. e-kirja. Helsinki: Duodecim.
* sosiaali- ja terveydenhuollon laatuasioita sääteleviin säädöksiin
* opiskelija voi käyttää vastaavia muita lähteitä

Learn-ympäristössä on opiskelijan käytettävissä tutkimusartikkeleita laatujohtamisesta, opettajan tekemiä videoita ja muuta opiskelumateriaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opintojakso toteutetaan kokonaan aikaan ja paikkaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opiskelijalla on kolme kuukautta aikaa suorittaa opintojakson osiot.
* Opintojakso on YAMK-tasoinen.
• Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Osallistuminen edellyttää tietokonetta ja internet-yhteyttä.
• Opiskelu rytmittävät itsenäisest tehtävät oppimistehtävät ja verkkotentit. Oppimistehtäviä on viisi, joista kahdessa on vertaispalauteosio. Verkkotenttejä on kolme.
• Arvioitavat tehtävät ja verkkotentit tehdään itsenäisesti, kahteen tehtävään opiskelija antaa myös vertaispalautteen. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
• Opintojaksopalautetta opiskelija voi antaa opintojaksopalautteena sekä viestitoiminnolla opintojakson opettajalle.
• Opintojakso koostuu kuudesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen. Hyväksytyistä suorituksista opiskelija saa hyväksytty eli H-arvosanan. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson sisältö on suunniteltu työelämän laatuasiantuntijan kanssa. Lisäksi opintojaksolla on laatuasiantuntijan videoita.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson osioissa 1, 2 ja 4 suoritetaan verkkotentit (yhteensä 3). Osiot 3,5 ja 6 suoritetaan oppimistehtävillä (yhteensä 5), joista kahteen opiskelija antaa myös vertaispalautteen. Osiossa 6 opiskelija kirjaa myös itsearvioinnin. Kussakin osiossa suoritus arvioidaan hyväksytty / täydennettäväää /hylätty YAMK-kriteerien mukaisesti.

Opettaja käy arvioimassa 15. ja 30. päivinä kuukausittain, lukuunottamatta loma-aikoja (viikko 1, 9, 25-32, 43, 52).

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on myös kansainvälisiä tutkimusartikkeleita.

Opiskelijan työmäärä

• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, jonka voi rytmittää opiskelijan aikataulun ja jaksamisensa mukaan. Työmäärää riippuu myös opiskelutaidoista ja aiemmasta laatuosaamisesta. Opiskelija huolehtii, että saa suoritettua osiot kolmen kuukauden kuluessa.

Toteutuksen osien kuvaus

Osio 1: Laatu ja vaikuttavuus (1 op)
Osio 2: Standardit ja säädökset laadunhallintaa ohjaamassa (0,5 op)
Osio 3: Laatupolitiikka (0,5 op)
Osio 4: Laatutyökaluilla parempaan tulokseen (0,5 op)
Osio 5: Asiakastyytyväisyys, kehittämisen organisointi ja jatkuva parantaminen laadunhallinnassa (2 op)
Osio 6: Laatutyön organisointi (0,5 op)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettaja Päivi Lifflander, sähköposti: etunimi.sukunimi[et]xamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson YAMK_osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää osioiden 1-6 suorittamista hyväksytyllä arvosanalla.

Ajoitus

03.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Päivi Lifflander
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on Learn-oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Yksilöllinen oppimisväylä: opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opiskelija etenee yksilöllisen aikataulunsa mukaisesti. Opiskeluaikaa on kolme kuukautta.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen siten, että osan tehtävistä voit tehdä soveltaen työpaikallesi.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on suunniteltu työelämän laatuasiantuntijan kanssa. Opintojaksolla on videoita, joissa on työelämäedustaja asiantuntijana.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on tenttejä ja tehtäviä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on kansainvälistä opiskelumateriaalia saatavilla.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimisalustalla on kuvattu opintojakson aloitukseen tarvittava informaatio. Opettajana toimii Päivi Lifflander.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso sisältää tenttejä ja tehtäviä. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen opiskelijan kahden kuukauden opiskeluajan päättymistä. Hyväksytty suoritus on vähintään T1-tasoa.

Opintojakson arviointi on YAMK-arviointikriteerien mukainen.

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 200

Opettaja
  • Päivi Lifflander
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Ryhmät
  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025
  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on Learn-oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Yksilöllinen oppimisväylä: opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opiskelija etenee yksilöllisen aikataulunsa mukaisesti. Opiskeluaikaa on kaksi kuukautta.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen siten, että osan tehtävistä voit tehdä soveltaen työpaikallesi.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on suunniteltu työelämän laatuasiantuntijan kanssa. Opintojaksolla on videoita, joissa on työelämäedustaja asiantuntijana.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on tenttejä ja tehtäviä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on kansainvälistä opiskelumateriaalia saatavilla.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimisalustalla on kuvattu opintojakson aloitukseen tarvittava informaatio. Opettajana toimii Päivi Lifflander.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso sisältää tenttejä ja tehtäviä. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen opiskelijan kahden kuukauden opiskeluajan päättymistä. Hyväksytty suoritus on vähintään T1-tasoa.

Opintojakson arviointi on YAMK-arviointikriteerien mukainen.

Ajoitus

15.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Päivi Lifflander
  • Aila Pärnänen
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan oppimisalustalla.

Suositeltavia lähteitä ovat muun muassa:
Kekomäki, M. 2020. Etiikasta ekonomiaan - ja takaisin. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Kivelä, M. ym. 2021. Keskusteluja auditointikokemuksista. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Gröönroos, C & Tillman, M.2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Alma Talent. Saatavissa myös E-kirjana.
Laaksonen, H. ym. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Saatavissa myös E-kirjana.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä 29.6.2021/612.
Malmivaara, A. 2023. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Miettinen, J.J., Mäkinen, M., Leikas, J., Jutila, T. & Veko, T. 2020. Vastuullinen toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen kotihoidossa. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 1, 70-83.
Soteuudistus s.a. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen keskeiset lait. Päivitetty 7.10.2022. Saatavissa: https://soteuudistus.fi/lainsaadanto
STM s.a. Sotepalvelut. Päivitetty: 16.1.2023. Saatavissa: https://stm.fi/sotepalvelut/lainsaadanto

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä, videoituja luentoja ja verkkotenttejä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti ja oman aikataulusi mukaan verkko-opintojaksolla opinto-oikeutesi aikana.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: ei ole käytössä.

Työhön integroitu oppimisväylä on käytössä siten, että voit suorittaa opintojakson kehittämistehtävän työpaikallesi soveltaen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä laaditaan työpaikallesi soveltaen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson osaaminen arvioidaan verkkotentteinä ja tehtävinä. Verkkotentit voit suorittaa omalla tietokoneellasi ja suorituspaikan voit valita itse (toimiva tietokoneyhteys, selain soveltuu oppimisalustan toimintoihin). Tehtävät työstät opintojakson toteutuksen aikana.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälisen yhteistyön tavoitteita.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia. 5 opintopistettä on 135 tuntia opiskelijatyönä.

Toteutuksen osien kuvaus

Laadulla ja vaikuttavuudella hyvinvointialueen ja yksityisten sotepalvelujen tuottajien menestykseen 1 op
Standardien, lainsäädännön, hyvien käytäntöjen ja organisaation omien ohjeiden osuus laadun hallinnassa 0,5 op
Hyvinvointialueen tai yksityisen sotepalvelun tuottajan strategiaan perustuvan laatupolitiikkaan perehtyminen 0,5 op
Laatutyön organisointi Hyvinvointialueella ja yksityisen palvelun tuottajan organisaatiossa0,5 op
Laatutyökaluilla parempaan hallintaan 0,5 op
Asiakaslähtöinen toiminta hyvinvointialueella 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajat: tuntiopettaja, ThM Aila Pärnänen ja lehtori, ThM Päivi Lifflander. Yhteystiedot: etunimi.sukunimi[et]xamk.fi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

YAMK-arviointikriteerit, taso EQF-7. Hyväksytyn suorituksen taso on 75 %.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

07.03.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 20

Opettaja
  • Päivi Lifflander
  • Aila Pärnänen
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Ryhmät
  • VV2022-2023
    Valinnaiset opinnot 2022-2023
  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan oppimisalustalla.

Suositeltavia lähteitä ovat muun muassa:
Kekomäki, M. 2020. Etiikasta ekonomiaan - ja takaisin. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Kivelä, M. ym. 2021. Keskusteluja auditointikokemuksista. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Gröönroos, C & Tillman, M.2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Alma Talent. Saatavissa myös E-kirjana.
Laaksonen, H. ym. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Saatavissa myös E-kirjana.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä 29.6.2021/612.
Malmivaara, A. 2023. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Miettinen, J.J., Mäkinen, M., Leikas, J., Jutila, T. & Veko, T. 2020. Vastuullinen toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen kotihoidossa. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 1, 70-83.
Soteuudistus s.a. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen keskeiset lait. Päivitetty 7.10.2022. Saatavissa: https://soteuudistus.fi/lainsaadanto
STM s.a. Sotepalvelut. Päivitetty: 16.1.2023. Saatavissa: https://stm.fi/sotepalvelut/lainsaadanto

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä, videoituja luentoja ja verkkotenttejä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti ja oman aikataulusi mukaan verkko-opintojaksolla opinto-oikeutesi aikana.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: ei ole käytössä.

Työhön integroitu oppimisväylä on käytössä siten, että voit suorittaa opintojakson kehittämistehtävän työpaikallesi soveltaen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä laaditaan työpaikallesi soveltaen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson osaaminen arvioidaan verkkotentteinä. Verkkotentit voit suorittaa omalla tietokoneellasi ja suorituspaikan voit valita itse (toimiva tietokoneyhteys, selain soveltuu oppimisalustan toimintoihin).

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälisen yhteistyön tavoitteita.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia. 5 opintopistettä on 135 tuntia opiskelijatyönä.

Toteutuksen osien kuvaus

Laadulla ja vaikuttavuudella hyvinvointialueen ja yksityisten sotepalvelujen tuottajien menestykseen 1 op
Standardien, lainsäädännön, hyvien käytäntöjen ja organisaation omien ohjeiden osuus laadun hallinnassa 0,5 op
Hyvinvointialueen tai yksityisen sotepalvelun tuottajan strategiaan perustuvan laatupolitiikkaan perehtyminen 0,5 op
Laatutyön organisointi Hyvinvointialueella ja yksityisen palvelun tuottajan organisaatiossa0,5 op
Laatutyökaluilla parempaan hallintaan 0,5 op
Asiakaslähtöinen toiminta hyvinvointialueella 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajat: tuntiopettaja, ThM Aila Pärnänen ja lehtori, ThM Päivi Lifflander. Yhteystiedot: etunimi.sukunimi[et]xamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

YAMK-arviointikriteerit, taso EQF-7. Hyväksytyn suorituksen taso on 75 %.