Siirry suoraan sisältöön

Tietojärjestelmien kehittäminen sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)

Tunnus: DI00FC45

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Ymmärrät tietojärjestelmien kehittämisen periaatteet ja kriittiset menestystekijät.

Osaat käyttää ketterän kehittämisen malleja ja menetelmiä tietojärjestelmien kehittämisessä.

Ymmärrät monialaisen yhteistyön ja tilaajan vastuun merkityksen tietojärjestelmien kehittämisessä.

Osaat suunnitella ja toteuttaa digitaalisten palveluiden hankinta- ja kilpailutusprosessin sosiaali- ja terveysalan sovellustarpeet huomioiden.

Sisältö

Mitä periaatteita ja kriittisiä menestystekijöitä tietojärjestelmien kehittämisessä tulee huomioida?

Miten IoT:ta, robotiikkaa, tekoälyä, koneoppimista voidaan hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä?

Miten käytät ketterän kehittämisen malleja ja menetelmiä tietojärjestelmien suunnittelussa, käyttöönotossa, ylläpidossa ja arvioinnissa?

Millaista monialaista yhteistyötä tietojärjestelmien kehittämisessä vaaditaan?

Mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon ja ymmärtää digitaalisten palveluiden hankinnassa ja kilpailuttamisessa?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Opettaja
  • Päivi Lifflander
  • Marko Issakainen
  • Mira Häyrinen
Vastuuopettaja

Marko Issakainen

Ryhmät
  • DISA25KY
    Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk

Tavoitteet

Ymmärrät tietojärjestelmien kehittämisen periaatteet ja kriittiset menestystekijät.

Osaat käyttää ketterän kehittämisen malleja ja menetelmiä tietojärjestelmien kehittämisessä.

Ymmärrät monialaisen yhteistyön ja tilaajan vastuun merkityksen tietojärjestelmien kehittämisessä.

Osaat suunnitella ja toteuttaa digitaalisten palveluiden hankinta- ja kilpailutusprosessin sosiaali- ja terveysalan sovellustarpeet huomioiden.

Sisältö

Mitä periaatteita ja kriittisiä menestystekijöitä tietojärjestelmien kehittämisessä tulee huomioida?

Miten IoT:ta, robotiikkaa, tekoälyä, koneoppimista voidaan hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä?

Miten käytät ketterän kehittämisen malleja ja menetelmiä tietojärjestelmien suunnittelussa, käyttöönotossa, ylläpidossa ja arvioinnissa?

Millaista monialaista yhteistyötä tietojärjestelmien kehittämisessä vaaditaan?

Mitä tekijöitä tulee ottaa huomioon ja ymmärtää digitaalisten palveluiden hankinnassa ja kilpailuttamisessa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen, jotka järjestetään kuukausittain vuorovaikutteisella Teams-etäyhteydellä. Lähiopetus 20 tuntia (Teams-yhteydellä kotikoneelta) sekä itsenäinen opiskelu 105 tuntia. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien verkko-oppimistehtävien ja verkkokeskustelujen mukaan.

Työhön integroidussa väylässä: on mahdollinen siten, että osan tehtävistä voit tehdä soveltaen työpaikallesi.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona: - ei ole käytössä

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelutehtävät integroituvat työelämään tai Xamkin hankkeisiin. Työelämästä asiantuntijavierailut.

Tentit ja muut määräajat

Ajastetut verkkotehtävät ovat Learn-alustalla. Niissä noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä ja lähteiden merkinnässä Xamkin lähdemerkintäohjetta.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on kansainvälistä materiaalia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimisalustalla on kuvattu opintojakson aloitukseen tarvittava informaatio. Opettajina toimivat Mira Häyrinen, Marko Issakainen, ja Päivi Lifflander.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso sisältää tehtäviä. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna tehtävien määräaikoina. Hyväksytty suoritus on vähintään T1-tasoa.

Opintojakson arviointi on YAMK-arviointikriteerien mukainen.