Fysioterapian menetelmien harjoittelu IILaajuus (10 op)
Tunnus: FT00DU82
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Osaat tutkia fyysistä suorituskykyä ja terveyskunnon osa-alueita, ja osaat hyödyntää tutkimuksista saamiasi tuloksia yksilöllisen harjoitusohjelman laadinnassa.
Osaat käyttää fysioterapeuttisen tutkimisen, manuaalisen terapian ja terapeuttisen harjoittelun menetelmiä asiakaslähtöisesti, perustellusti ja turvallisesti.
Osaat huomioida luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä fysioterapeuttisessa mittaamisessa ja tutkimisessa.
Osaat käyttää erilaisia ohjauksen keinoja asiakaslähtöisesti yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa.
Osaat huomioida omat työtapasi ja –asentosi asiakastilanteissa.
Osaat arvioida omaa ja vertaisen toimintaa fysioterapian menetelmiin perehtyjänä.
Sisältö
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen mittaamisen ja tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toteutat asiakaslähtöisen tutkimis- ja ohjaustilanteen?
Miten mittaat ja arvioit fyysistä suorituskykyä ja terveyskuntoa ja miten laadit harjoitusohjelman saatujen tulosten perusteella?
Miten analysoit kävelyä ja juoksua?
Miten arvioit ja ohjaat motorista kontrollia?
Miten mittaat ja tutkit rangan ja nivelten liikkuvuutta?
Miten lisäät nivelen liikkuvuutta manuaalisen mobilisoinnin keinoin?
Miten edistät liikkuvuutta toiminnallisin harjoittein?
Miten suunnittelet ja toteutat yksilöllisen harjoitteluohjelman?
Miten suunnittelet ja toteutat ryhmänohjaustilanteen eri kohderyhmille?
Miten työasennot ja -tavat vaikuttavat kuormittumiseesi asiakastyössä?
Miten arvioit omaa ja vertaisen fysioterapiamenetelmien osaamista?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 06.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Mira Tuononen
- Piia Soikkeli
- Anna Reinikainen
- Miia Kierikki
Ryhmät
-
FTSA24SMFysioterapeutti, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tutkia fyysistä suorituskykyä ja terveyskunnon osa-alueita, ja osaat hyödyntää tutkimuksista saamiasi tuloksia yksilöllisen harjoitusohjelman laadinnassa.
Osaat käyttää fysioterapeuttisen tutkimisen, manuaalisen terapian ja terapeuttisen harjoittelun menetelmiä asiakaslähtöisesti, perustellusti ja turvallisesti.
Osaat huomioida luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä fysioterapeuttisessa mittaamisessa ja tutkimisessa.
Osaat käyttää erilaisia ohjauksen keinoja asiakaslähtöisesti yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa.
Osaat huomioida omat työtapasi ja –asentosi asiakastilanteissa.
Osaat arvioida omaa ja vertaisen toimintaa fysioterapian menetelmiin perehtyjänä.
Sisältö
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen mittaamisen ja tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toteutat asiakaslähtöisen tutkimis- ja ohjaustilanteen?
Miten mittaat ja arvioit fyysistä suorituskykyä ja terveyskuntoa ja miten laadit harjoitusohjelman saatujen tulosten perusteella?
Miten analysoit kävelyä ja juoksua?
Miten arvioit ja ohjaat motorista kontrollia?
Miten mittaat ja tutkit rangan ja nivelten liikkuvuutta?
Miten lisäät nivelen liikkuvuutta manuaalisen mobilisoinnin keinoin?
Miten edistät liikkuvuutta toiminnallisin harjoittein?
Miten suunnittelet ja toteutat yksilöllisen harjoitteluohjelman?
Miten suunnittelet ja toteutat ryhmänohjaustilanteen eri kohderyhmille?
Miten työasennot ja -tavat vaikuttavat kuormittumiseesi asiakastyössä?
Miten arvioit omaa ja vertaisen fysioterapiamenetelmien osaamista?
Opiskelumateriaali
Oppimismateriaali esitellään opintojakson orientaatiossa ja pääosin se löytyy learn-oppimisalustalta.
Lisäksi:
- Kaltenborn, F. M., Evjenth, O. & Lahtinen, T. 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi: Nivelten manuaalinen tutkiminen ja mobilisointi peruskoulutuksessa. 2. p. [Tampere]: SOMTY.
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
- Biel, Andrew. 2022. Reittiopas ihmiskehoon : käytännön opas lihasten, luiden ja muiden rakenteiden löytämiseen ja paikallistamiseen. VK-Kustannus Oy [2022] 1. suomenkielinen painos.
- Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N. & Sinivuori, E. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. 4., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu pääosin lähitoteutuksessa käytännön harjoitteluna kampuksella. Opintojaksolle ei järjestetä Teams-yhteyttä. Opintojakso sisältää myös itsenäisesti ja pienryhmissä tehtäviä oppimistehtäviä ja -harjoituksia.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä ovat opettajan kirjallinen ja suullinen palaute, vertaispalaute sekä automaattinen tenttipalaute hyväksytysti-hylätysti suoritetuista tenteistä. Myös asiakkaiden suoraa palautetta voi olla opintojaksolla.
Osaamisen tunnustaminen
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso voi sisältää työelämäyhteistyötä tilanteen mukaan ulkopuolisten ryhmien ohjaamisen ja/tai testaamisen harjoittelussa. Opintojaksolla hankittua osaamista ja taitoja tarvitset työelämässä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson osaamisen osoittamisen näytöt ovat opintojakson lopuksi.
Oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa. Oppimistehtävät tulee olla palautettu ennen opintojakson päättymistä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla voidaan hyödyntää kansainvälistä lähdemateriaalia.
Opiskelijan työmäärä
10 opintopistettä vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta n.120 h ja itsenäistä/pienryhmätyöskentelyä n. 150 h.
Todellinen työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Toteutuksen osat:
- Asiakastyö, 1,5op
- Terapeuttinen harjoittelu, 2 op
- Terveyskunnon arviointi ja testaaminen, 2 op
- Kävelyn ja juoksun analysointi, 1 op
- Osaamisen osoittaminen, 3,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävyysehdot: osallistuaksesi opintojaksolle edellytetään I lukukauden kaikkien opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista ja I lukukauden opintoihin liittyvien tehtävien/näyttöjen hyväksyttyä suorittamista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa opintojakson arvioitaviksi osoitetuilla tehtävillä ja opintojakson päätteeksi osaamisen osoittamisen näyttötilanteilla.
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Laura Saar
- Piia Soikkeli
- Anna Reinikainen
- Vesa Väänänen
- Miia Kierikki
Ryhmät
-
FTSA24KPFysioterapeutti, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tutkia fyysistä suorituskykyä ja terveyskunnon osa-alueita, ja osaat hyödyntää tutkimuksista saamiasi tuloksia yksilöllisen harjoitusohjelman laadinnassa.
Osaat käyttää fysioterapeuttisen tutkimisen, manuaalisen terapian ja terapeuttisen harjoittelun menetelmiä asiakaslähtöisesti, perustellusti ja turvallisesti.
Osaat huomioida luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä fysioterapeuttisessa mittaamisessa ja tutkimisessa.
Osaat käyttää erilaisia ohjauksen keinoja asiakaslähtöisesti yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa.
Osaat huomioida omat työtapasi ja –asentosi asiakastilanteissa.
Osaat arvioida omaa ja vertaisen toimintaa fysioterapian menetelmiin perehtyjänä.
Sisältö
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen mittaamisen ja tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toteutat asiakaslähtöisen tutkimis- ja ohjaustilanteen?
Miten mittaat ja arvioit fyysistä suorituskykyä ja terveyskuntoa ja miten laadit harjoitusohjelman saatujen tulosten perusteella?
Miten analysoit kävelyä ja juoksua?
Miten arvioit ja ohjaat motorista kontrollia?
Miten mittaat ja tutkit rangan ja nivelten liikkuvuutta?
Miten lisäät nivelen liikkuvuutta manuaalisen mobilisoinnin keinoin?
Miten edistät liikkuvuutta toiminnallisin harjoittein?
Miten suunnittelet ja toteutat yksilöllisen harjoitteluohjelman?
Miten suunnittelet ja toteutat ryhmänohjaustilanteen eri kohderyhmille?
Miten työasennot ja -tavat vaikuttavat kuormittumiseesi asiakastyössä?
Miten arvioit omaa ja vertaisen fysioterapiamenetelmien osaamista?
Opiskelumateriaali
Oppimismateriaali esitellään opintojakson orientaatiossa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso voi sisältää työelämäyhteistyötä tilanteen mukaan ulkopuolisten ryhmien ohjaamisen ja/tai testaamisen harjoittelussa. Opintojaksolla hankittua osaamista ja taitoja tarvitset työelämässä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson osaamisen osoittamisen näytöt ovat opintojakson lopuksi.
Oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa. Oppimistehtävät tulee olla palautettu ennen opintojakson päättymistä.
Opiskelijan työmäärä
10 opintopistettä vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta noin 120 h ja itsenäistä opiskelua noin 150 h. Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen, opiskelijan itsenäiseen opiskeluun, ryhmätyöskentelyyn sekä näyttöihin ja näyttöihin valmistautumiseen. Lähiopetus ja käytännön harjoittelu toteutetaan lähityöskentelynä kampuksella (ei etäyhteyttä).
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävyysehdot: osallistuaksesi opintojaksolle edellytetään I lukukauden kaikkien opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista ja I lukukauden opintoihin liittyvien tehtävien/näyttöjen hyväksyttyä suorittamista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa opintojakson arvioitaviksi osoitetuilla tehtävillä ja opintojakson päätteeksi osaamisen osoittamisen näyttötilanteilla.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 10.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Ryhmät
-
FTSA23SMFysioterapeutti, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tutkia fyysistä suorituskykyä ja terveyskunnon osa-alueita, ja osaat hyödyntää tutkimuksista saamiasi tuloksia yksilöllisen harjoitusohjelman laadinnassa.
Osaat käyttää fysioterapeuttisen tutkimisen, manuaalisen terapian ja terapeuttisen harjoittelun menetelmiä asiakaslähtöisesti, perustellusti ja turvallisesti.
Osaat huomioida luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä fysioterapeuttisessa mittaamisessa ja tutkimisessa.
Osaat käyttää erilaisia ohjauksen keinoja asiakaslähtöisesti yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa.
Osaat huomioida omat työtapasi ja –asentosi asiakastilanteissa.
Osaat arvioida omaa ja vertaisen toimintaa fysioterapian menetelmiin perehtyjänä.
Sisältö
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen mittaamisen ja tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toteutat asiakaslähtöisen tutkimis- ja ohjaustilanteen?
Miten mittaat ja arvioit fyysistä suorituskykyä ja terveyskuntoa ja miten laadit harjoitusohjelman saatujen tulosten perusteella?
Miten analysoit kävelyä ja juoksua?
Miten arvioit ja ohjaat motorista kontrollia?
Miten mittaat ja tutkit rangan ja nivelten liikkuvuutta?
Miten lisäät nivelen liikkuvuutta manuaalisen mobilisoinnin keinoin?
Miten edistät liikkuvuutta toiminnallisin harjoittein?
Miten suunnittelet ja toteutat yksilöllisen harjoitteluohjelman?
Miten suunnittelet ja toteutat ryhmänohjaustilanteen eri kohderyhmille?
Miten työasennot ja -tavat vaikuttavat kuormittumiseesi asiakastyössä?
Miten arvioit omaa ja vertaisen fysioterapiamenetelmien osaamista?
Opiskelumateriaali
Oppimismateriaali esitellään opintojakson orientaatiossa. Lisäksi opintojaksolla edellytetään aktiivista, itsenäistä tiedonhakua.
Sandström Marita & Ahonen Jarmo. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Ahonen, Jarmo. 2002. Alaraajojen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. VK-kustannus Oy.
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N. & Sinivuori, E. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. 4., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Keskinen Kari L., Häkkinen Keijo ja Kallinen Mauri (toim.) 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen – käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
Myers Thomas. Anatomy Trains -myofaskiaaliset meridiaanit kuntoutuksen ja liikunnan ammattilaisille ja opiskelijoille. VK- kustannus.
Kaltenborn, F. M., Evjenth, O. & Lahtinen, T. 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi: Nivelten manuaalinen tutkiminen ja mobilisointi peruskoulutuksessa. 2. p. [Tampere]: SOMTY.
Terveyskunnon testaus, sähköinen materiaali
http://sisalto.sanomapro.fi/tehtavat/ammatillinen/terveyskunnontestaus/index.html
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Suomeksi
Viikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä tai organisaatiossa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi korvaavasta tehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson osaamisen osoittamisen näytöt ovat opintojakson lopuksi. Oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa. Oppimistehtävät tulee olla palautettu ennen opintojakson päättymistä.
Opiskelijan työmäärä
10 opintopistettä vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta noin 100 h ja itsenäistä opiskelua noin 170 h. Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen, opiskelijan itsenäiseen opiskeluun, ryhmätyöskentelyyn sekä näyttöihin ja näyttöihin valmistautumiseen. Lähiopetus ja käytännön harjoittelu toteutetaan lähityöskentelynä kampuksella (ei etäyhteyttä).
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävyysehdot: osallistuaksesi opintojaksolle edellytetään I lukukauden kaikkien opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista ja I lukukauden opintoihin liittyvien tehtävien/näyttöjen hyväksyttyä suorittamista.
Tarvitset opintojaksolla tietokoneen sekä käytännön harjoitteluun soveltuvan vaatetuksen / varusteet opiskeltavan aiheen mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät ja osaamisen osoittamisen näyttö arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä. Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä oppimistehtävien tekeminen / palauttaminen hyväksytysti annetussa aikataulussa. Osaamisen osoittamisen näytön läpäiseminen hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 13.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Markus Nevalainen
- Miia Kierikki
Ryhmät
-
FTSA23KPFysioterapeutti, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tutkia fyysistä suorituskykyä ja terveyskunnon osa-alueita, ja osaat hyödyntää tutkimuksista saamiasi tuloksia yksilöllisen harjoitusohjelman laadinnassa.
Osaat käyttää fysioterapeuttisen tutkimisen, manuaalisen terapian ja terapeuttisen harjoittelun menetelmiä asiakaslähtöisesti, perustellusti ja turvallisesti.
Osaat huomioida luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä fysioterapeuttisessa mittaamisessa ja tutkimisessa.
Osaat käyttää erilaisia ohjauksen keinoja asiakaslähtöisesti yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa.
Osaat huomioida omat työtapasi ja –asentosi asiakastilanteissa.
Osaat arvioida omaa ja vertaisen toimintaa fysioterapian menetelmiin perehtyjänä.
Sisältö
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen mittaamisen ja tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toteutat asiakaslähtöisen tutkimis- ja ohjaustilanteen?
Miten mittaat ja arvioit fyysistä suorituskykyä ja terveyskuntoa ja miten laadit harjoitusohjelman saatujen tulosten perusteella?
Miten analysoit kävelyä ja juoksua?
Miten arvioit ja ohjaat motorista kontrollia?
Miten mittaat ja tutkit rangan ja nivelten liikkuvuutta?
Miten lisäät nivelen liikkuvuutta manuaalisen mobilisoinnin keinoin?
Miten edistät liikkuvuutta toiminnallisin harjoittein?
Miten suunnittelet ja toteutat yksilöllisen harjoitteluohjelman?
Miten suunnittelet ja toteutat ryhmänohjaustilanteen eri kohderyhmille?
Miten työasennot ja -tavat vaikuttavat kuormittumiseesi asiakastyössä?
Miten arvioit omaa ja vertaisen fysioterapiamenetelmien osaamista?
Opiskelumateriaali
Opettajan osoittama opiskelumateriaali Learnissa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opiskelijan työmäärä
10 op = 270 tuntia
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa opintojakson arvioitaviksi osoitetuilla tehtävillä ja opintojakson päätteeksi osaamisen osoittamisen näyttötilanteella.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 01.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Ryhmät
-
FTSA22SMFysioterapeutti, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tutkia fyysistä suorituskykyä ja terveyskunnon osa-alueita, ja osaat hyödyntää tutkimuksista saamiasi tuloksia yksilöllisen harjoitusohjelman laadinnassa.
Osaat käyttää fysioterapeuttisen tutkimisen, manuaalisen terapian ja terapeuttisen harjoittelun menetelmiä asiakaslähtöisesti, perustellusti ja turvallisesti.
Osaat huomioida luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä fysioterapeuttisessa mittaamisessa ja tutkimisessa.
Osaat käyttää erilaisia ohjauksen keinoja asiakaslähtöisesti yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa.
Osaat huomioida omat työtapasi ja –asentosi asiakastilanteissa.
Osaat arvioida omaa ja vertaisen toimintaa fysioterapian menetelmiin perehtyjänä.
Sisältö
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen mittaamisen ja tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toteutat asiakaslähtöisen tutkimis- ja ohjaustilanteen?
Miten mittaat ja arvioit fyysistä suorituskykyä ja terveyskuntoa ja miten laadit harjoitusohjelman saatujen tulosten perusteella?
Miten analysoit kävelyä ja juoksua?
Miten arvioit ja ohjaat motorista kontrollia?
Miten mittaat ja tutkit rangan ja nivelten liikkuvuutta?
Miten lisäät nivelen liikkuvuutta manuaalisen mobilisoinnin keinoin?
Miten edistät liikkuvuutta toiminnallisin harjoittein?
Miten suunnittelet ja toteutat yksilöllisen harjoitteluohjelman?
Miten suunnittelet ja toteutat ryhmänohjaustilanteen eri kohderyhmille?
Miten työasennot ja -tavat vaikuttavat kuormittumiseesi asiakastyössä?
Miten arvioit omaa ja vertaisen fysioterapiamenetelmien osaamista?
Opiskelumateriaali
Oppimismateriaali esitellään opintojakson orientaatiossa. Lisäksi opintojaksolla edellytetään aktiivista, itsenäistä tiedonhakua.
Sandström Marita & Ahonen Jarmo. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Ahonen, Jarmo. 2002. Alaraajojen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. VK-kustannus Oy.
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N. & Sinivuori, E. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. 4., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Keskinen Kari L., Häkkinen Keijo ja Kallinen Mauri (toim.) 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen – käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
Myers Thomas. Anatomy Trains -myofaskiaaliset meridiaanit kuntoutuksen ja liikunnan ammattilaisille ja opiskelijoille. VK- kustannus.
Kaltenborn, F. M., Evjenth, O. & Lahtinen, T. 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi: Nivelten manuaalinen tutkiminen ja mobilisointi peruskoulutuksessa. 2. p. [Tampere]: SOMTY.
Terveyskunnon testaus, sähköinen materiaali
http://sisalto.sanomapro.fi/tehtavat/ammatillinen/terveyskunnontestaus/index.html
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Suomeksi
Viikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä tai organisaatiossa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi korvaavasta tehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson osaamisen osoittamisen näytöt ovat opintojakson lopuksi. Oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa. Oppimistehtävät tulee olla palautettu ennen opintojakson päättymistä.
Opiskelijan työmäärä
10 opintopistettä vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta noin 100 h ja itsenäistä opiskelua noin 170 h. Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen, opiskelijan itsenäiseen opiskeluun, ryhmätyöskentelyyn sekä näyttöihin ja näyttöihin valmistautumiseen. Lähiopetus ja käytännön harjoittelu toteutetaan lähityöskentelynä kampuksella (ei etäyhteyttä).
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävyysehdot: osallistuaksesi opintojaksolle edellytetään I lukukauden kaikkien opintojen osaamistavoitteiden mukaista osaamista ja I lukukauden opintoihin liittyvien tehtävien/näyttöjen hyväksyttyä suorittamista.
Tarvitset opintojaksolla tietokoneen sekä käytännön harjoitteluun soveltuvan vaatetuksen / varusteet opiskeltavan aiheen mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät ja osaamisen osoittamisen näyttö arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä. Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä oppimistehtävien tekeminen / palauttaminen hyväksytysti annetussa aikataulussa. Osaamisen osoittamisen tilanteen läpäiseminen hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
31.08.2022 - 08.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
- FT3 FT3_Savonlinna
- Miia Kierikki
Vastuuopettaja
Miia Kierikki
Ryhmät
-
FTSA22KPFysioterapeutti, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tutkia fyysistä suorituskykyä ja terveyskunnon osa-alueita, ja osaat hyödyntää tutkimuksista saamiasi tuloksia yksilöllisen harjoitusohjelman laadinnassa.
Osaat käyttää fysioterapeuttisen tutkimisen, manuaalisen terapian ja terapeuttisen harjoittelun menetelmiä asiakaslähtöisesti, perustellusti ja turvallisesti.
Osaat huomioida luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä fysioterapeuttisessa mittaamisessa ja tutkimisessa.
Osaat käyttää erilaisia ohjauksen keinoja asiakaslähtöisesti yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa.
Osaat huomioida omat työtapasi ja –asentosi asiakastilanteissa.
Osaat arvioida omaa ja vertaisen toimintaa fysioterapian menetelmiin perehtyjänä.
Sisältö
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen mittaamisen ja tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toteutat asiakaslähtöisen tutkimis- ja ohjaustilanteen?
Miten mittaat ja arvioit fyysistä suorituskykyä ja terveyskuntoa ja miten laadit harjoitusohjelman saatujen tulosten perusteella?
Miten analysoit kävelyä ja juoksua?
Miten arvioit ja ohjaat motorista kontrollia?
Miten mittaat ja tutkit rangan ja nivelten liikkuvuutta?
Miten lisäät nivelen liikkuvuutta manuaalisen mobilisoinnin keinoin?
Miten edistät liikkuvuutta toiminnallisin harjoittein?
Miten suunnittelet ja toteutat yksilöllisen harjoitteluohjelman?
Miten suunnittelet ja toteutat ryhmänohjaustilanteen eri kohderyhmille?
Miten työasennot ja -tavat vaikuttavat kuormittumiseesi asiakastyössä?
Miten arvioit omaa ja vertaisen fysioterapiamenetelmien osaamista?
Opiskelumateriaali
Oppimismateriaali esitellään opintojakson orientaatiossa.
Sandström Marita & Ahonen Jarmo. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Ahonen, Jarmo. 2002. Alaraajojen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. VK-kustannus Oy.
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N. & Sinivuori, E. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. 4., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Kauranen, Kari. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.
Keskinen Kari L., Häkkinen Keijo ja Kallinen Mauri (toim.) 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen – käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
Myers Thomas. Anatomy Trains -myofaskiaaliset meridiaanit kuntoutuksen ja liikunnan ammattilaisille ja opiskelijoille. VK- kustannus.
Kaltenborn, F. M., Evjenth, O. & Lahtinen, T. 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi: Nivelten manuaalinen tutkiminen ja mobilisointi peruskoulutuksessa. 2. p. [Tampere]: SOMTY.
Terveyskunnon testaus, sähköinen materiaali
http://sisalto.sanomapro.fi/tehtavat/ammatillinen/terveyskunnontestaus/index.html
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Viikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä tai organisaatiossa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi korvaavasta tehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Urheiluyläkoulu yhteistyö, Talvisalon Urheilu yläkoulu.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson osaamisen osoittamisen näytöt ovat opintojakson lopuksi.
Oppimistehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa. Oppimistehtävät tulee olla palautettu ennen opintojakson päättymistä.
Opiskelijan työmäärä
10 opintopistettä vastaa 270 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetusta noin 100 h ja itsenäistä opiskelua noin 170 h. Itsenäinen opiskelu sisältää osaamisen osoittamisen tilanteet. Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen, opiskelijan itsenäiseen opiskeluun, työelämäyhteistyöhön, Elixiirin hierontaharjoitteluihin sekä näyttöihin ja näyttöihin valmistautumiseen. Lähiopetus toteutetaan kontaktityöskentelynä kampuksella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, tehtävien tekeminen ja palauttaminen annetussa aikataulussa.
Osaamisen osoittamisen tilanteen läpäiseminen hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Ville Virta
- Piia Soikkeli
Vastuuopettaja
Johanna Vesanto
Ryhmät
-
FTSA21SMFysioterapeutti, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tutkia fyysistä suorituskykyä ja terveyskunnon osa-alueita, ja osaat hyödyntää tutkimuksista saamiasi tuloksia yksilöllisen harjoitusohjelman laadinnassa.
Osaat käyttää fysioterapeuttisen tutkimisen, manuaalisen terapian ja terapeuttisen harjoittelun menetelmiä asiakaslähtöisesti, perustellusti ja turvallisesti.
Osaat huomioida luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä fysioterapeuttisessa mittaamisessa ja tutkimisessa.
Osaat käyttää erilaisia ohjauksen keinoja asiakaslähtöisesti yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa.
Osaat huomioida omat työtapasi ja –asentosi asiakastilanteissa.
Osaat arvioida omaa ja vertaisen toimintaa fysioterapian menetelmiin perehtyjänä.
Sisältö
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen mittaamisen ja tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toteutat asiakaslähtöisen tutkimis- ja ohjaustilanteen?
Miten mittaat ja arvioit fyysistä suorituskykyä ja terveyskuntoa ja miten laadit harjoitusohjelman saatujen tulosten perusteella?
Miten analysoit kävelyä ja juoksua?
Miten arvioit ja ohjaat motorista kontrollia?
Miten mittaat ja tutkit rangan ja nivelten liikkuvuutta?
Miten lisäät nivelen liikkuvuutta manuaalisen mobilisoinnin keinoin?
Miten edistät liikkuvuutta toiminnallisin harjoittein?
Miten suunnittelet ja toteutat yksilöllisen harjoitteluohjelman?
Miten suunnittelet ja toteutat ryhmänohjaustilanteen eri kohderyhmille?
Miten työasennot ja -tavat vaikuttavat kuormittumiseesi asiakastyössä?
Miten arvioit omaa ja vertaisen fysioterapiamenetelmien osaamista?
Opiskelumateriaali
Saari Mika, Lumio Marko, Asmussen Peter D. ja Montag Hans-Jürgen. 2011. 2. painos. Käytännön lihashuolto- warm up, cool down, venyttely, hieronta, urheiluhieronta ja teippaus. VK-kustannus Oy
Ylinen Jari. 2010. Venytystekniikat, lihas-jännesysteemi. Manuaaliseen terapiaan ja urheilijoiden lihashuoltoon. Medirehabook kustannus Oy.
Sandström Marita & Ahonen Jarmo. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Ahonen, Jarmo. 2002. Alaraajojen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. VK-kustannus Oy.
Kauranen Kari. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.
Keskinen Kari L., Häkkinen Keijo ja Kallinen Mauri (toim.) 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen – käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
Myers Thomas. Anatomy Trains -myofaskiaaliset meridiaanit kuntoutuksen ja liikunnan ammattilaisille ja opiskelijoille. VK- kustannus.
Suni Jaana, Taulaniemi Annika (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus. UKK-instituutti. SanomaPro Oy, Helsinki.
TO-MI - kansio
Hislop Helen J. & Montgomery Jacqueline. 2014. Muscle Testing. Techiques of Manual Examination. 9th Edition.
Pelkonen Titta, Pulkkinen Elina, Rompasaari Pirjo. 2008. Alaraajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. Opas. Mikkelin ammattikorkeakoulu. Oppimateriaalia.
Yläraajan nivelten manuaalinen mobilisointi
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/40384/gronlund_noora%20purola_marianne%20sainia_tiia.pdf?sequence=1
Ikääntyneet: lyhyt fyysisen suorituskyvyn testi
https://www.thl.fi/documents/567861/1449805/Lyhyt+fyysisen+suorituskyvyn+testi.pdf/09df308f-8ef7-415e-a530-45e87590a48e
UKK-terveyskuntotestit
http://www.ukkinstituutti.fi/ammattilaisille/testaaminen
ALPHA-FIT terveyskuntotestit
http://www.ukkinstituutti.fi/alpha
Terveyskunnon testaus
http://www.ukkinstituutti.fi/ammattilaisille/testaaminen/terveyskunnon_testaus
Terveyskunnon testaus, sähköinen materiaali
http://sisalto.sanomapro.fi/tehtavat/ammatillinen/terveyskunnontestaus/index.html
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen osoittamisen näytöt vko 17 ja vko 18
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta 80 h ja itsenäistä opiskelua 190 h. Itsenäinen opiskelu sisältää osaamisen osoittamisen tilanteet.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, tehtävien tekeminen ja palauttaminen annetussa aikataulussa.
Osaamisen osoittamisen tilanteen läpäiseminen hyväksytysti.