Yksilökohtainen työskentelyLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00EE38
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Ymmärrät yksilöllisen ohjaamisen ja yksilön kohtaamisen perusperiaatteita.
Osaat tukea yksilöä hänen oma elämäntilanteensa, lähtökohdat ja osallisuus huomioiden.
Tunnet ohjauksen teorioita ja osaat hyödyntää niitä yksilöohjauksessa.
Tunnet palveluohjauksen työmalleja ja osaat hyödyntää palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä.
Osaat hyödyntää verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä.
Tunnistat verkostojen mahdollisuudet yksilön tukemisessa ja hyödyntää palvelujärjestelmää yksilön elämäntilanne huomioiden.
Sisältö
Millaisiin perusperiaatteisiin yksilön kohtaaminen ja ohjaaminen pohjautuu?
Millaisia ohjauksen teorioita liittyy yksilöohjaukseen ja miten sovellat niitä käytännössä?
Mitä ovat keskeiset palveluohjauksen työmallit ja miten hyödynnät palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä?
Miten hyödynnät verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä?
Miten verkostot ja palvelujärjestelmä voivat tukea yksilön hyvinvointia ja osallisuutta?
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna Haatainen
Ryhmät
-
KHSA22SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Ymmärrät yksilöllisen ohjaamisen ja yksilön kohtaamisen perusperiaatteita.
Osaat tukea yksilöä hänen oma elämäntilanteensa, lähtökohdat ja osallisuus huomioiden.
Tunnet ohjauksen teorioita ja osaat hyödyntää niitä yksilöohjauksessa.
Tunnet palveluohjauksen työmalleja ja osaat hyödyntää palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä.
Osaat hyödyntää verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä.
Tunnistat verkostojen mahdollisuudet yksilön tukemisessa ja hyödyntää palvelujärjestelmää yksilön elämäntilanne huomioiden.
Sisältö
Millaisiin perusperiaatteisiin yksilön kohtaaminen ja ohjaaminen pohjautuu?
Millaisia ohjauksen teorioita liittyy yksilöohjaukseen ja miten sovellat niitä käytännössä?
Mitä ovat keskeiset palveluohjauksen työmallit ja miten hyödynnät palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä?
Miten hyödynnät verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä?
Miten verkostot ja palvelujärjestelmä voivat tukea yksilön hyvinvointia ja osallisuutta?
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 03.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Sari Miettinen
Ryhmät
-
KHSA21SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Ymmärrät yksilöllisen ohjaamisen ja yksilön kohtaamisen perusperiaatteita.
Osaat tukea yksilöä hänen oma elämäntilanteensa, lähtökohdat ja osallisuus huomioiden.
Tunnet ohjauksen teorioita ja osaat hyödyntää niitä yksilöohjauksessa.
Tunnet palveluohjauksen työmalleja ja osaat hyödyntää palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä.
Osaat hyödyntää verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä.
Tunnistat verkostojen mahdollisuudet yksilön tukemisessa ja hyödyntää palvelujärjestelmää yksilön elämäntilanne huomioiden.
Sisältö
Millaisiin perusperiaatteisiin yksilön kohtaaminen ja ohjaaminen pohjautuu?
Millaisia ohjauksen teorioita liittyy yksilöohjaukseen ja miten sovellat niitä käytännössä?
Mitä ovat keskeiset palveluohjauksen työmallit ja miten hyödynnät palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä?
Miten hyödynnät verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä?
Miten verkostot ja palvelujärjestelmä voivat tukea yksilön hyvinvointia ja osallisuutta?
Opiskelumateriaali
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Onnsimaa, J. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opit, millaisia erilaisia ohjausmenetelmiä ja teorioita (esim. sosiodynaaminen -, ratkaisukeskeinen - ja narratiivinen menetelmä) on olemassa.
Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Harjoittelet kohtaamista erilaisten harjoitteiden avulla.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana myös itsenäinen vaihtoehto.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osittain työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
Opiskelijan työmäärä
Työviikkopohjainen väylä: noin 48 tuntia lähiopetusta, 87 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Työhön integroitu väylä: Sovitaan opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavia kohteita tentti ja oppimistehtävät ja -harjotteet. Tarkemmat kriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.