Siirry suoraan sisältöön

Yksilökohtainen työskentelyLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00EE38

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Ymmärrät yksilöllisen ohjaamisen ja yksilön kohtaamisen perusperiaatteita.
Osaat tukea yksilöä hänen oma elämäntilanteensa, lähtökohdat ja osallisuus huomioiden.
Tunnet ohjauksen teorioita ja osaat hyödyntää niitä yksilöohjauksessa.
Tunnet palveluohjauksen työmalleja ja osaat hyödyntää palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä.
Osaat hyödyntää verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä.
Tunnistat verkostojen mahdollisuudet yksilön tukemisessa ja hyödyntää palvelujärjestelmää yksilön elämäntilanne huomioiden.

Sisältö

Millaisiin perusperiaatteisiin yksilön kohtaaminen ja ohjaaminen pohjautuu?
Millaisia ohjauksen teorioita liittyy yksilöohjaukseen ja miten sovellat niitä käytännössä?
Mitä ovat keskeiset palveluohjauksen työmallit ja miten hyödynnät palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä?
Miten hyödynnät verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä?
Miten verkostot ja palvelujärjestelmä voivat tukea yksilön hyvinvointia ja osallisuutta?

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Hanna Haatainen
Ryhmät
  • KHSA22SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Ymmärrät yksilöllisen ohjaamisen ja yksilön kohtaamisen perusperiaatteita.
Osaat tukea yksilöä hänen oma elämäntilanteensa, lähtökohdat ja osallisuus huomioiden.
Tunnet ohjauksen teorioita ja osaat hyödyntää niitä yksilöohjauksessa.
Tunnet palveluohjauksen työmalleja ja osaat hyödyntää palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä.
Osaat hyödyntää verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä.
Tunnistat verkostojen mahdollisuudet yksilön tukemisessa ja hyödyntää palvelujärjestelmää yksilön elämäntilanne huomioiden.

Sisältö

Millaisiin perusperiaatteisiin yksilön kohtaaminen ja ohjaaminen pohjautuu?
Millaisia ohjauksen teorioita liittyy yksilöohjaukseen ja miten sovellat niitä käytännössä?
Mitä ovat keskeiset palveluohjauksen työmallit ja miten hyödynnät palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä?
Miten hyödynnät verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä?
Miten verkostot ja palvelujärjestelmä voivat tukea yksilön hyvinvointia ja osallisuutta?

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 03.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
  • Sari Miettinen
Ryhmät
  • KHSA21SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Tavoitteet

Ymmärrät yksilöllisen ohjaamisen ja yksilön kohtaamisen perusperiaatteita.
Osaat tukea yksilöä hänen oma elämäntilanteensa, lähtökohdat ja osallisuus huomioiden.
Tunnet ohjauksen teorioita ja osaat hyödyntää niitä yksilöohjauksessa.
Tunnet palveluohjauksen työmalleja ja osaat hyödyntää palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä.
Osaat hyödyntää verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä.
Tunnistat verkostojen mahdollisuudet yksilön tukemisessa ja hyödyntää palvelujärjestelmää yksilön elämäntilanne huomioiden.

Sisältö

Millaisiin perusperiaatteisiin yksilön kohtaaminen ja ohjaaminen pohjautuu?
Millaisia ohjauksen teorioita liittyy yksilöohjaukseen ja miten sovellat niitä käytännössä?
Mitä ovat keskeiset palveluohjauksen työmallit ja miten hyödynnät palveluohjauksen työtapoja yksilötyössä?
Miten hyödynnät verkkoympäristöjä yksilökohtaisessa ohjaustyössä?
Miten verkostot ja palvelujärjestelmä voivat tukea yksilön hyvinvointia ja osallisuutta?

Opiskelumateriaali

Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Onnsimaa, J. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opit, millaisia erilaisia ohjausmenetelmiä ja teorioita (esim. sosiodynaaminen -, ratkaisukeskeinen - ja narratiivinen menetelmä) on olemassa.
Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Harjoittelet kohtaamista erilaisten harjoitteiden avulla.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana myös itsenäinen vaihtoehto.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osittain työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen väylä: noin 48 tuntia lähiopetusta, 87 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Työhön integroitu väylä: Sovitaan opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavia kohteita tentti ja oppimistehtävät ja -harjotteet. Tarkemmat kriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.