Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminenLaajuus (5 op)
Tunnus: FJ00DK65
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Laura Saar
Osaamistavoitteet
Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
Tiedät yksilön ja ryhmänohjaamisen perusteet.
Sisältö
Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
Miten ohjaat yksilöä ja ryhmää?
Oppimateriaalit
I lukukauden moduulin opinnot.
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anni Issakainen
- Laura Saar
Ryhmät
-
JTSA24KMJalkaterapeutti, monimuoto
Tavoitteet
Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
Tiedät yksilön ja ryhmänohjaamisen perusteet.
Sisältö
Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
Miten ohjaat yksilöä ja ryhmää?
Opiskelumateriaali
Tilvis, R., Pietilä, K. ym. 2016. Geriatria. Duodecim.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura.
Stolt, M. ym. 2017. Jalkaterveys. Duodecim.
Muu opintojaksolla sovittu materiaali, esim. Learn-oppimisympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tenttien ja oppimistehtävien määräajat sovitaan opintojakson orientaatiotunneilla.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 5 x 27h = 135 h opiskelijantyötä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen vaati tentin ja opintojaksolla sovittujen oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti, sekä käytännön tunneille osallistumisen.
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anni Issakainen
- Laura Saar
Ryhmät
-
JTSA23KVMJalkaterapeutti, verkkopainotteinen monimuotototeutus
Tavoitteet
Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
Tiedät yksilön ja ryhmänohjaamisen perusteet.
Sisältö
Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
Miten ohjaat yksilöä ja ryhmää?
Opiskelumateriaali
Tilvis, R., Pietilä, K. ym. 2016. Geriatria. Duodecim.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura.
Stolt, M. ym. 2017. Jalkaterveys. Duodecim.
Muu opintojaksolla sovittu materiaali, esim. Learn-oppimisympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritat opintojakson toisen ryhmän mukana.
Työhön integroitu:
Mikäli työskentelet terveysalalla, voit mahdollisesti suorittaa opintojakson osittain omassa työpaikassasi. Tällöin sovellat mahdollisuuksien mukaan työtehtäviäsi jalkaterapian näkökulmaan. Sovit opettajan kanssa osa-alueista jotka voit suorittaa työssäsi ja loput osa-alueet suoritat ryhmäsi mukana. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi koululla annettavana näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tenttien ja oppimistehtävien määräajat sovitaan opintojakson orientaatiotunneilla.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 5 x 27h = 135 h opiskelijantyötä
Lähiopetusta n. 36 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen vaati tentin ja opintojaksolla sovittujen oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti, sekä käytännön tunneille osallistumisen.
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anni Issakainen
- Laura Saar
Ryhmät
-
JTSA22SMJalkaterapeutti, monimuoto
Tavoitteet
Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
Tiedät yksilön ja ryhmänohjaamisen perusteet.
Sisältö
Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
Miten ohjaat yksilöä ja ryhmää?
Opiskelumateriaali
Tilvis, R., Pietilä, K. ym. 2016. Geriatria. Duodecim.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura.
Stolt, M. ym. 2017. Jalkaterveys. Duodecim.
Muu opintojaksolla sovittu materiaali, esim. Learn-oppimisympäristössä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritat opintojakson toisen ryhmän mukana.
Työhön integroitu:
Mikäli työskentelet terveysalalla, voit mahdollisesti suorittaa opintojakson osittain omassa työpaikassasi. Tällöin sovellat mahdollisuuksien mukaan työtehtäviäsi jalkaterapian näkökulmaan. Sovit opettajan kanssa osa-alueista jotka voit suorittaa työssäsi ja loput osa-alueet suoritat ryhmäsi mukana. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi koululla annettavana näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 5 x 27h = 135 h opiskelijantyötä
Lähiopetusta n. 36 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen vaati tentin ja opintojaksolla sovittujen oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti, sekä käytännön tunneille osallistumisen.