Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminenLaajuus (5 op)

Tunnus: FJ00DK65

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Laura Saar

Osaamistavoitteet

Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
Tiedät yksilön ja ryhmänohjaamisen perusteet.

Sisältö

Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
Miten ohjaat yksilöä ja ryhmää?

Oppimateriaalit

I lukukauden moduulin opinnot.

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Ryhmät
  • JTSA24KM
    Jalkaterapeutti, monimuoto

Tavoitteet

Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
Tiedät yksilön ja ryhmänohjaamisen perusteet.

Sisältö

Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
Miten ohjaat yksilöä ja ryhmää?

Opiskelumateriaali

Tilvis, R., Pietilä, K. ym. 2016. Geriatria. Duodecim.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura.
Stolt, M. ym. 2017. Jalkaterveys. Duodecim.
Muu opintojaksolla sovittu materiaali, esim. Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tenttien ja oppimistehtävien määräajat sovitaan opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 5 x 27h = 135 h opiskelijantyötä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen vaati tentin ja opintojaksolla sovittujen oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti, sekä käytännön tunneille osallistumisen.

Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Ryhmät
  • JTSA23KVM
    Jalkaterapeutti, verkkopainotteinen monimuotototeutus

Tavoitteet

Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
Tiedät yksilön ja ryhmänohjaamisen perusteet.

Sisältö

Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
Miten ohjaat yksilöä ja ryhmää?

Opiskelumateriaali

Tilvis, R., Pietilä, K. ym. 2016. Geriatria. Duodecim.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura.
Stolt, M. ym. 2017. Jalkaterveys. Duodecim.
Muu opintojaksolla sovittu materiaali, esim. Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritat opintojakson toisen ryhmän mukana.

Työhön integroitu:
Mikäli työskentelet terveysalalla, voit mahdollisesti suorittaa opintojakson osittain omassa työpaikassasi. Tällöin sovellat mahdollisuuksien mukaan työtehtäviäsi jalkaterapian näkökulmaan. Sovit opettajan kanssa osa-alueista jotka voit suorittaa työssäsi ja loput osa-alueet suoritat ryhmäsi mukana. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi koululla annettavana näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tenttien ja oppimistehtävien määräajat sovitaan opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 5 x 27h = 135 h opiskelijantyötä
Lähiopetusta n. 36 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen vaati tentin ja opintojaksolla sovittujen oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti, sekä käytännön tunneille osallistumisen.

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Jalkaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anni Issakainen
  • Laura Saar
Ryhmät
  • JTSA22SM
    Jalkaterapeutti, monimuoto

Tavoitteet

Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
Tiedät yksilön ja ryhmänohjaamisen perusteet.

Sisältö

Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
Miten ohjaat yksilöä ja ryhmää?

Opiskelumateriaali

Tilvis, R., Pietilä, K. ym. 2016. Geriatria. Duodecim.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura.
Stolt, M. ym. 2017. Jalkaterveys. Duodecim.
Muu opintojaksolla sovittu materiaali, esim. Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritat opintojakson toisen ryhmän mukana.

Työhön integroitu:
Mikäli työskentelet terveysalalla, voit mahdollisesti suorittaa opintojakson osittain omassa työpaikassasi. Tällöin sovellat mahdollisuuksien mukaan työtehtäviäsi jalkaterapian näkökulmaan. Sovit opettajan kanssa osa-alueista jotka voit suorittaa työssäsi ja loput osa-alueet suoritat ryhmäsi mukana. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi koululla annettavana näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 5 x 27h = 135 h opiskelijantyötä
Lähiopetusta n. 36 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen vaati tentin ja opintojaksolla sovittujen oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti, sekä käytännön tunneille osallistumisen.