Siirry suoraan sisältöön

Laatumestari (QualityMaster)Laajuus (5 op)

Tunnus: AV00EU05

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Ajoitus

03.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pulse, avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Päivi Lifflander
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pulse, avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 200

Opettaja
  • Päivi Lifflander
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Ryhmät
  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025
  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on Learn-oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Yksilöllinen oppimisväylä: opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opiskelija etenee yksilöllisen aikataulunsa mukaisesti. Opiskeluaikaa on kaksi kuukautta.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen siten, että osan tehtävistä voit tehdä soveltaen työpaikallesi.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on suunniteltu työelämän laatuasiantuntijan kanssa. Opintojaksolla on videoita, joissa on työelämäedustaja asiantuntijana.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla on tenttejä ja tehtäviä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on kansainvälistä opiskelumateriaalia saatavilla.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimisalustalla on kuvattu opintojakson aloitukseen tarvittava informaatio. Opettajina toimivat Aila Pärnänen ja Päivi Lifflander.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso sisältää tenttejä ja tehtäviä. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen opiskelijan kahden kuukauden opiskeluajan päättymistä. Hyväksytty suoritus on vähintään T1-tasoa.

Opintojakson arviointi on YAMK-arviointikriteerien mukainen.

Ajoitus

15.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pulse, avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Päivi Lifflander
  • Aila Pärnänen
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan oppimisalustalla.

Suositeltavia lähteitä ovat muun muassa:
Kekomäki, M. 2020. Etiikasta ekonomiaan - ja takaisin. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Kivelä, M. ym. 2021. Keskusteluja auditointikokemuksista. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Gröönroos, C & Tillman, M.2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Alma Talent. Saatavissa myös E-kirjana.
Laaksonen, H. ym. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Saatavissa myös E-kirjana.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä 29.6.2021/612.
Malmivaara, A. 2023. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Miettinen, J.J., Mäkinen, M., Leikas, J., Jutila, T. & Veko, T. 2020. Vastuullinen toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen kotihoidossa. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 1, 70-83.
Soteuudistus s.a. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen keskeiset lait. Päivitetty 7.10.2022. Saatavissa: https://soteuudistus.fi/lainsaadanto
STM s.a. Sotepalvelut. Päivitetty: 16.1.2023. Saatavissa: https://stm.fi/sotepalvelut/lainsaadanto

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä, videoituja luentoja ja verkkotenttejä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti ja oman aikataulusi mukaan verkko-opintojaksolla opinto-oikeutesi aikana.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: ei ole käytössä.

Työhön integroitu oppimisväylä on käytössä siten, että voit suorittaa opintojakson kehittämistehtävän työpaikallesi soveltaen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä laaditaan työpaikallesi soveltaen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson osaaminen arvioidaan verkkotentteinä ja tehtävinä. Verkkotentit voit suorittaa omalla tietokoneellasi ja suorituspaikan voit valita itse (toimiva tietokoneyhteys, selain soveltuu oppimisalustan toimintoihin). Tehtävät työstät opintojakson toteutuksen aikana.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälisen yhteistyön tavoitteita.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia. 5 opintopistettä on 135 tuntia opiskelijatyönä.

Toteutuksen osien kuvaus

Laadulla ja vaikuttavuudella hyvinvointialueen ja yksityisten sotepalvelujen tuottajien menestykseen 1 op
Standardien, lainsäädännön, hyvien käytäntöjen ja organisaation omien ohjeiden osuus laadun hallinnassa 0,5 op
Hyvinvointialueen tai yksityisen sotepalvelun tuottajan strategiaan perustuvan laatupolitiikkaan perehtyminen 0,5 op
Laatutyön organisointi Hyvinvointialueella ja yksityisen palvelun tuottajan organisaatiossa0,5 op
Laatutyökaluilla parempaan hallintaan 0,5 op
Asiakaslähtöinen toiminta hyvinvointialueella 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajat: tuntiopettaja, ThM Aila Pärnänen ja lehtori, ThM Päivi Lifflander. Yhteystiedot: etunimi.sukunimi[et]xamk.fi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

YAMK-arviointikriteerit, taso EQF-7. Hyväksytyn suorituksen taso on 75 %.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

07.03.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pulse, avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 20

Opettaja
  • Päivi Lifflander
  • Aila Pärnänen
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Ryhmät
  • VV2022-2023
    Valinnaiset opinnot 2022-2023
  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan oppimisalustalla.

Suositeltavia lähteitä ovat muun muassa:
Kekomäki, M. 2020. Etiikasta ekonomiaan - ja takaisin. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Kivelä, M. ym. 2021. Keskusteluja auditointikokemuksista. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Gröönroos, C & Tillman, M.2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Alma Talent. Saatavissa myös E-kirjana.
Laaksonen, H. ym. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Saatavissa myös E-kirjana.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä 29.6.2021/612.
Malmivaara, A. 2023. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Miettinen, J.J., Mäkinen, M., Leikas, J., Jutila, T. & Veko, T. 2020. Vastuullinen toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen kotihoidossa. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 1, 70-83.
Soteuudistus s.a. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen keskeiset lait. Päivitetty 7.10.2022. Saatavissa: https://soteuudistus.fi/lainsaadanto
STM s.a. Sotepalvelut. Päivitetty: 16.1.2023. Saatavissa: https://stm.fi/sotepalvelut/lainsaadanto

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä, videoituja luentoja ja verkkotenttejä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti ja oman aikataulusi mukaan verkko-opintojaksolla opinto-oikeutesi aikana.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: ei ole käytössä.

Työhön integroitu oppimisväylä on käytössä siten, että voit suorittaa opintojakson kehittämistehtävän työpaikallesi soveltaen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä laaditaan työpaikallesi soveltaen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson osaaminen arvioidaan verkkotentteinä. Verkkotentit voit suorittaa omalla tietokoneellasi ja suorituspaikan voit valita itse (toimiva tietokoneyhteys, selain soveltuu oppimisalustan toimintoihin).

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälisen yhteistyön tavoitteita.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia. 5 opintopistettä on 135 tuntia opiskelijatyönä.

Toteutuksen osien kuvaus

Laadulla ja vaikuttavuudella hyvinvointialueen ja yksityisten sotepalvelujen tuottajien menestykseen 1 op
Standardien, lainsäädännön, hyvien käytäntöjen ja organisaation omien ohjeiden osuus laadun hallinnassa 0,5 op
Hyvinvointialueen tai yksityisen sotepalvelun tuottajan strategiaan perustuvan laatupolitiikkaan perehtyminen 0,5 op
Laatutyön organisointi Hyvinvointialueella ja yksityisen palvelun tuottajan organisaatiossa0,5 op
Laatutyökaluilla parempaan hallintaan 0,5 op
Asiakaslähtöinen toiminta hyvinvointialueella 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajat: tuntiopettaja, ThM Aila Pärnänen ja lehtori, ThM Päivi Lifflander. Yhteystiedot: etunimi.sukunimi[et]xamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

YAMK-arviointikriteerit, taso EQF-7. Hyväksytyn suorituksen taso on 75 %.