Siirry suoraan sisältöön

VirtuaaliympäristötLaajuus (5 op)

Tunnus: TK00BK56

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa virtuaaliympäristöjä.
Osaat yhdistellä erilaisia elementtejä, kuten rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja, sekä toteuttaa niiden avulla virtuaaliympäristöjä hyödyntäen esimerkiksi peliohjelmoinnin tekniikoita ja menetelmiä.
Osaat hyödyntää virtuaaliympäristöjen toteutuksessa erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita.

Sisältö

Kuinka suunnitellaan ja toteutetaan erilasia virtuaaliympäristöjä?
Kuinka virtuaaliympäristöjä toteutetaan esimerkiksi peliohjelmoinnin keinoin yhdistämällä rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja?
Kuinka virtuaaliympäristöjen toteutuksessa hyödynnetään erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita?

Edeltävä osaaminen

Ohjelmoinnin perustaidot

Oppimateriaalit

3D-mallinnus
Pelit ja pelillisyys

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

07.03.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 32

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Juha Ojala
Vastuuopettaja

Juha Ojala

Ryhmät
  • TKMI20SP
    Tietojenkäsittely, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa virtuaaliympäristöjä.
Osaat yhdistellä erilaisia elementtejä, kuten rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja, sekä toteuttaa niiden avulla virtuaaliympäristöjä hyödyntäen esimerkiksi peliohjelmoinnin tekniikoita ja menetelmiä.
Osaat hyödyntää virtuaaliympäristöjen toteutuksessa erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita.

Sisältö

Kuinka suunnitellaan ja toteutetaan erilasia virtuaaliympäristöjä?
Kuinka virtuaaliympäristöjä toteutetaan esimerkiksi peliohjelmoinnin keinoin yhdistämällä rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja?
Kuinka virtuaaliympäristöjen toteutuksessa hyödynnetään erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita?

Opiskelumateriaali

Esitellään opintojakson alussa. Ei sisällä maksullista materiaalia.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetusta 4 h viikossa. Lisäksi opintojaksoon sisältyy itsenäisiä oppimistehtäviä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Sovittavissa tapauskohtaisesti viimeistään opintojakson alkaessa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Osaamisen näyttö tai aikaisempien opintojen hyväksiluku mahdollista. Sovittavissa tapauskohtaisesti viimeistään opintojakson alkaessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Osa esimerkeistä liittyy toteutettuihin yritysprojekteihin.

Opiskelijan työmäärä

Keskimäärin 130 h, josta 56 h lähiopetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Esitellään opintojakson alussa.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perustaidot

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Jukka Selin
Vastuuopettaja

Esa Hannus

Ryhmät
  • TKMI20SV
    Tietojenkäsittely, verkkototeutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa virtuaaliympäristöjä.
Osaat yhdistellä erilaisia elementtejä, kuten rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja, sekä toteuttaa niiden avulla virtuaaliympäristöjä hyödyntäen esimerkiksi peliohjelmoinnin tekniikoita ja menetelmiä.
Osaat hyödyntää virtuaaliympäristöjen toteutuksessa erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita.

Sisältö

Kuinka suunnitellaan ja toteutetaan erilasia virtuaaliympäristöjä?
Kuinka virtuaaliympäristöjä toteutetaan esimerkiksi peliohjelmoinnin keinoin yhdistämällä rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja?
Kuinka virtuaaliympäristöjen toteutuksessa hyödynnetään erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita?

Opiskelumateriaali

Esitellään opintojakson alkaessa. Ei sisällä maksullista materiaalia.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Toteutusmuotona ainoastaan itsenäinen verkko-opiskelu.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Sovittavissa tapauskohtaisesti viimeistään opintojakson alussa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Osaamisen näyttö tai aikaisempien opintojen hyväksiluku mahdollista. Sovittavissa tapauskohtaisesti viimeistään opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

Keksimäärin 130 h itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Esitellään opintojakson alussa.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perustaidot