VirtuaaliympäristötLaajuus (5 op)
Tunnus: TK00BK56
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa virtuaaliympäristöjä.
Osaat yhdistellä erilaisia elementtejä, kuten rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja, sekä toteuttaa niiden avulla virtuaaliympäristöjä hyödyntäen esimerkiksi peliohjelmoinnin tekniikoita ja menetelmiä.
Osaat hyödyntää virtuaaliympäristöjen toteutuksessa erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita.
Sisältö
Kuinka suunnitellaan ja toteutetaan erilasia virtuaaliympäristöjä?
Kuinka virtuaaliympäristöjä toteutetaan esimerkiksi peliohjelmoinnin keinoin yhdistämällä rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja?
Kuinka virtuaaliympäristöjen toteutuksessa hyödynnetään erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita?
Edeltävä osaaminen
Ohjelmoinnin perustaidot
Oppimateriaalit
3D-mallinnus
Pelit ja pelillisyys
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
07.03.2022 - 01.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 32
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Juha Ojala
Vastuuopettaja
Juha Ojala
Ryhmät
-
TKMI20SPTietojenkäsittely, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa virtuaaliympäristöjä.
Osaat yhdistellä erilaisia elementtejä, kuten rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja, sekä toteuttaa niiden avulla virtuaaliympäristöjä hyödyntäen esimerkiksi peliohjelmoinnin tekniikoita ja menetelmiä.
Osaat hyödyntää virtuaaliympäristöjen toteutuksessa erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita.
Sisältö
Kuinka suunnitellaan ja toteutetaan erilasia virtuaaliympäristöjä?
Kuinka virtuaaliympäristöjä toteutetaan esimerkiksi peliohjelmoinnin keinoin yhdistämällä rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja?
Kuinka virtuaaliympäristöjen toteutuksessa hyödynnetään erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita?
Opiskelumateriaali
Esitellään opintojakson alussa. Ei sisällä maksullista materiaalia.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetusta 4 h viikossa. Lisäksi opintojaksoon sisältyy itsenäisiä oppimistehtäviä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Sovittavissa tapauskohtaisesti viimeistään opintojakson alkaessa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Osaamisen näyttö tai aikaisempien opintojen hyväksiluku mahdollista. Sovittavissa tapauskohtaisesti viimeistään opintojakson alkaessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Osa esimerkeistä liittyy toteutettuihin yritysprojekteihin.
Opiskelijan työmäärä
Keskimäärin 130 h, josta 56 h lähiopetusta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Esitellään opintojakson alussa.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perustaidot
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 15.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Jukka Selin
Vastuuopettaja
Esa Hannus
Ryhmät
-
TKMI20SVTietojenkäsittely, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa virtuaaliympäristöjä.
Osaat yhdistellä erilaisia elementtejä, kuten rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja, sekä toteuttaa niiden avulla virtuaaliympäristöjä hyödyntäen esimerkiksi peliohjelmoinnin tekniikoita ja menetelmiä.
Osaat hyödyntää virtuaaliympäristöjen toteutuksessa erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita.
Sisältö
Kuinka suunnitellaan ja toteutetaan erilasia virtuaaliympäristöjä?
Kuinka virtuaaliympäristöjä toteutetaan esimerkiksi peliohjelmoinnin keinoin yhdistämällä rakennettavien kohteiden tietomalleja ja ympäristön maastomalleja?
Kuinka virtuaaliympäristöjen toteutuksessa hyödynnetään erilaisia paikannuksen ja virtuaalitodellisuuden (VR) tekniikoita?
Opiskelumateriaali
Esitellään opintojakson alkaessa. Ei sisällä maksullista materiaalia.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Toteutusmuotona ainoastaan itsenäinen verkko-opiskelu.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Sovittavissa tapauskohtaisesti viimeistään opintojakson alussa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Osaamisen näyttö tai aikaisempien opintojen hyväksiluku mahdollista. Sovittavissa tapauskohtaisesti viimeistään opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
Keksimäärin 130 h itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Esitellään opintojakson alussa.
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perustaidot