Siirry suoraan sisältöön

Kestävä hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassaLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00FA47

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Ymmärrät kestävän hyvinvoinnin sisällön ja merkityksen alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla.

Jäsennät yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä.

Tunnistat eriarvioisuutta ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja.

Hahmotat hyvinvointitiedon moninaisuutta ja osaat tarkastella tietoa sosionomin työn näkökulmasta.

Sisältö

Mitä tarkoitetaan kestävällä hyvinvoinnilla ja mikä on sen merkitys alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla?

Miten yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuus ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa?

Mitkä rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta ja huono-osaisuutta?

Millaista hyvinvointitietoa on ja mikä on sen merkitys sosionomin työssä?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.04.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Harri Mäkinen
  • Osku Kiri
  • Marko Raitanen
Vastuuopettaja

Harri Mäkinen

Ryhmät
  • SOKT25KV
    Sosionomi, verkkototeutus

Tavoitteet

Ymmärrät kestävän hyvinvoinnin sisällön ja merkityksen alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla.

Jäsennät yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä.

Tunnistat eriarvioisuutta ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja.

Hahmotat hyvinvointitiedon moninaisuutta ja osaat tarkastella tietoa sosionomin työn näkökulmasta.

Sisältö

Mitä tarkoitetaan kestävällä hyvinvoinnilla ja mikä on sen merkitys alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla?

Miten yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuus ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa?

Mitkä rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta ja huono-osaisuutta?

Millaista hyvinvointitietoa on ja mikä on sen merkitys sosionomin työssä?

Opiskelumateriaali

Opettajien erikseen määrittelemä materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla työskennellään sen keskeisten sisältöjen - hyvinvointi, sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus, syrjäytyminen - parissa.

Opintojakson toteutus tapahtuu kokonaisuudessa sähköisessä Learn oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää sen keskeisiin teemoihin liittyviä kirjallisia tehtäviä.

Opintojakso alkaa aloitusinfolla Teamsissa 1.4. klo. 16.00-18.00. Aloitusinfossa ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta läsnäolo on suotavaa, koska infossa käydään opintojakson opiskeluun liittyvät perusasiat läpi.

Opintojakso sisältää lisäksi Teamsissa pidettäviä luentoja 8.4. sekä 24.4. Luennoilla läsnäoloa suositellaan voimakkaasti, vaikka ne nauhoitetaankin.

Aikaan sidottujen osioiden osalta opintojakso päättyy 21.5. (8.45-16.00) pidettäviin ryhmätöiden esityksiin. Ryhmäkeskustelusta poissaolosta seuraa korvaava tehtävä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei tarjolla.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli opiskelijalla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voi opintojakson hyväksilukea esim. vastaavilla opinnoilla joko kokonaan tai osittain erikseen sovittavalla tavalla. Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritetaan ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu opettajien kanssa erikseen sovittavalla tavalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei erityistä työelämäyhteistyön osuutta.

Opiskelijan työmäärä

Opintopistemäärään pohjautuva opiskelijan laskennallinen työmäärä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Nissinen
Vastuuopettaja

Seija Nissinen

Ryhmät
  • SOMI25KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Ymmärrät kestävän hyvinvoinnin sisällön ja merkityksen alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla.

Jäsennät yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuuden ja hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä.

Tunnistat eriarvioisuutta ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja.

Hahmotat hyvinvointitiedon moninaisuutta ja osaat tarkastella tietoa sosionomin työn näkökulmasta.

Sisältö

Mitä tarkoitetaan kestävällä hyvinvoinnilla ja mikä on sen merkitys alueellisella, kansallisella ja globaalilla tasolla?

Miten yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen osallisuus ja hyvinvointi kytkeytyvät toisiinsa?

Mitkä rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta ja huono-osaisuutta?

Millaista hyvinvointitietoa on ja mikä on sen merkitys sosionomin työssä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana/julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Toteutus sisältää kaksi lähiopetuskertaa Mikkelin kampuksella sekä yhden opetuskerran verkossa (Teams) ryhmän lukujärjestyksen mukaisesti. Opetus koostuu luennoista ja pienryhmätehtävistä. Verkko-opetuskerralla tulee huomioida rauhallinen oppimistila (mm. pienryhmätyöskentely) ja mahdollisuus kamerayhteyden käyttämiseen.

Lähitapaamisten välillä on itsenäistä opiskelua Learn -alustalla olevien tehtävien mukaisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät ovat kytkettävissä työelämään/ omaan työhön.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tehtävien palautusajat ilmoitetaan Learn -alustalla. Learn -tentti on viikolla 18, tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opetukseen osallistumista (Kampuksella ja verkossa) sekä oppimistehtävien ja tentin hyväksyttyä suorittamista. Opetus ja tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/ täydennettävä. Tentti arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson arvosana määrittyy tentin arvosanan perusteella.