Skip to main content

Service designLaajuus (5 cr)

Code: B69900216

Credits

5 op

Responsible person

  • Jomi Fagerström

Objective

You can define service design at the theoretical and at a practical level. You can define the basic concepts and ways of action of the service design.You can utilise the central methods of the service design.You can identify the possibilities of the service design as a tool in the planning of the strategic level.

Content

What are the central concepts of the service design?How do I utilise the methods of the service design in the developing tasks?How is the service design suitable for a tool of the planning of the strategic level?

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

09.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurin koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Degree Programme in Service Design
Teachers
  • Sanna Haapanen
Teacher in charge

Sanna Haapanen

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You can define service design at the theoretical and at a practical level. You can define the basic concepts and ways of action of the service design.You can utilise the central methods of the service design.You can identify the possibilities of the service design as a tool in the planning of the strategic level.

Content

What are the central concepts of the service design?How do I utilise the methods of the service design in the developing tasks?How is the service design suitable for a tool of the planning of the strategic level?

Opiskelumateriaali

Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
Muu opetusmateriaalit ja linkit opettajalta.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kehittämistehtävä on hyvä olla työelämälähtöinen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso tulee suorittaa yhteisen aikataulun mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

5 op x 27 h = 135 h

Further information

Opintojakso etenee yhteisen aikataulun mukaisesti koko toteutukselle määritellyn ajan. Opintojaksolla ei ole mitään kalenteriin sidottuja yhteisä pakollisia tapaamisia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan antama arviointi.
Vertaisarvioinnissa hyödynnetään opettajan laatimaa arviointimatriisia.
Arviointi perustuu opiskelijan toteuttamaan kehittämistehtävään ja kykyyn soveltaa tehtävässä opintojaksolle valittuja palvelumuotoilun menetelmiä,

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

09.09.2024 - 03.11.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurin koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Degree Programme in Service Design
Teachers
  • KY Opettaja
Teacher in charge

Sanna Haapanen

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You can define service design at the theoretical and at a practical level. You can define the basic concepts and ways of action of the service design.You can utilise the central methods of the service design.You can identify the possibilities of the service design as a tool in the planning of the strategic level.

Content

What are the central concepts of the service design?How do I utilise the methods of the service design in the developing tasks?How is the service design suitable for a tool of the planning of the strategic level?

Opiskelumateriaali

Lecture materials and links provided by teachers.

Yksilölliset oppimisväylät

Scheduled track:
Network teaching, independent working
Teaching, lectures, teamwork and individual tasks

Independent track:
The learning process that has been integrated into the work will be possible if in your assignments you can develop the know-how that has been mentioned in the objectives and contents of the study module. Contact the teacher of the study module before the beginning of the study module in good time to determine it
• is the learning process that has been integrated into the work possible in your own assignment
• what kind evidence you are able to give from your know-how
• witch parts of the study module you have to participate in teaching

Blended track:
Contact the teacher

TKI ja työelämäyhteistyö

The independent task for this study module should have connection to working life

Evaluation scale

1-5

Enrollment

08.01.2024 - 28.01.2024

Timing

15.01.2024 - 01.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurin koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 30

Degree programmes
  • Degree Programme in Service Design
Teachers
  • Sanna Haapanen
Teacher in charge

Sanna Haapanen

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You can define service design at the theoretical and at a practical level. You can define the basic concepts and ways of action of the service design.You can utilise the central methods of the service design.You can identify the possibilities of the service design as a tool in the planning of the strategic level.

Content

What are the central concepts of the service design?How do I utilise the methods of the service design in the developing tasks?How is the service design suitable for a tool of the planning of the strategic level?

Opiskelumateriaali

Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
Muu opetusmateriaalit ja linkit opettajalta.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kehittämistehtävä on hyvä olla työelämälähtöinen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso tulee suorittaa yhteisen aikataulun mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

5 op x 27 h = 135 h

Further information

Opintojakso etenee yhteisen aikataulun mukaisesti koko toteutukselle määritellyn ajan. Opintojaksolla ei ole mitään kalenteriin sidottuja yhteisä pakollisia tapaamisia.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan antama arviointi.
Vertaisarvioinnissa hyödynnetään opettajan laatimaa arviointimatriisia.
Arviointi perustuu opiskelijan toteuttamaan kehittämistehtävään ja kykyyn soveltaa tehtävässä opintojaksolle valittuja palvelumuotoilun menetelmiä,

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

11.09.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurin koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Degree Programme in Service Design
Teachers
  • Sanna Haapanen
Teacher in charge

Sanna Haapanen

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You can define service design at the theoretical and at a practical level. You can define the basic concepts and ways of action of the service design.You can utilise the central methods of the service design.You can identify the possibilities of the service design as a tool in the planning of the strategic level.

Content

What are the central concepts of the service design?How do I utilise the methods of the service design in the developing tasks?How is the service design suitable for a tool of the planning of the strategic level?

Opiskelumateriaali

Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
Muu opetusmateriaalit ja linkit opettajalta.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kehittämistehtävä on hyvä olla työelämälähtöinen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso tulee suorittaa yhteisen aikataulun mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

5 op x 27 h = 135 h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan antama arviointi.
Vertaisarvioinnissa hyödynnetään opettajan laatimaa arviointimatriisia.
Arviointi perustuu opiskelijan toteuttamaan kehittämistehtävään ja kykyyn soveltaa tehtävässä opintojaksolle valittuja palvelumuotoilun menetelmiä,

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

16.01.2023 - 01.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurin koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 30

Degree programmes
  • Degree Programme in Service Design
Teachers
  • Sanna Haapanen
Teacher in charge

Sanna Haapanen

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You can define service design at the theoretical and at a practical level. You can define the basic concepts and ways of action of the service design.You can utilise the central methods of the service design.You can identify the possibilities of the service design as a tool in the planning of the strategic level.

Content

What are the central concepts of the service design?How do I utilise the methods of the service design in the developing tasks?How is the service design suitable for a tool of the planning of the strategic level?

Opiskelumateriaali

Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
Muu opetusmateriaalit ja linkit opettajalta.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kehittämistehtävä on hyvä olla työelämälähtöinen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso tulee suorittaa yhteisen aikataulun mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

5 op x 27 h = 135 h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan antama arviointi.
Vertaisarvioinnissa hyödynnetään opettajan laatimaa arviointimatriisia.
Arviointi perustuu opiskelijan toteuttamaan kehittämistehtävään ja kykyyn soveltaa tehtävässä opintojaksolle valittuja palvelumuotoilun menetelmiä,

Enrollment

15.08.2022 - 04.09.2022

Timing

03.10.2022 - 27.11.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurin koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 30

Teachers
  • Sofia Forsberg
  • Johanna Säynäjäkangas
Teacher in charge

Sanna Haapanen

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You can define service design at the theoretical and at a practical level. You can define the basic concepts and ways of action of the service design.You can utilise the central methods of the service design.You can identify the possibilities of the service design as a tool in the planning of the strategic level.

Content

What are the central concepts of the service design?How do I utilise the methods of the service design in the developing tasks?How is the service design suitable for a tool of the planning of the strategic level?

Location and time

• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

Opiskelumateriaali

Lecture materials and links provided by teachers.

Yksilölliset oppimisväylät

Scheduled track:
Network teaching, independent working
Teaching, lectures, teamwork and individual tasks

Independent track:
The learning process that has been integrated into the work will be possible if in your assignments you can develop the know-how that has been mentioned in the objectives and contents of the study module. Contact the teacher of the study module before the beginning of the study module in good time to determine it
• is the learning process that has been integrated into the work possible in your own assignment
• what kind evidence you are able to give from your know-how
• witch parts of the study module you have to participate in teaching

Blended track:
Contact the teacher

TKI ja työelämäyhteistyö

The independent task for this study module should have connection to working life

Completion alternatives

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3-4)

a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
d. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

12.09.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurin koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Teachers
  • Sanna Haapanen
Teacher in charge

Sanna Haapanen

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You can define service design at the theoretical and at a practical level. You can define the basic concepts and ways of action of the service design.You can utilise the central methods of the service design.You can identify the possibilities of the service design as a tool in the planning of the strategic level.

Content

What are the central concepts of the service design?How do I utilise the methods of the service design in the developing tasks?How is the service design suitable for a tool of the planning of the strategic level?

Location and time

• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

Opiskelumateriaali

Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html
Opetusmateriaalit ja linkit opettajalta.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kehittämistehtävä on hyvä olla työelämälähtöinen.

Completion alternatives

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta

Assessment criteria, good (3-4)

a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
d. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 30.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kulttuurin koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Teachers
  • Sanna Haapanen
Teacher in charge

Sanna Haapanen

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You can define service design at the theoretical and at a practical level. You can define the basic concepts and ways of action of the service design.You can utilise the central methods of the service design.You can identify the possibilities of the service design as a tool in the planning of the strategic level.

Content

What are the central concepts of the service design?How do I utilise the methods of the service design in the developing tasks?How is the service design suitable for a tool of the planning of the strategic level?

Location and time

• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

Opiskelumateriaali

Juha Tuulaniemi, 2011: Palvelumuotoilu
https://www.talentumshop.fi/palvelumuotoilu.html
Muu opetusmateriaalit ja linkit opettajalta.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
• Verkko-opetus, itsenäinen työskentely
• Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
• Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kehittämistehtävä on hyvä olla työelämälähtöinen.

Completion alternatives

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija osaa arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta

Assessment criteria, good (3-4)

a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa
c. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
d. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta