Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palvelujen suunnittelussaLaajuus (5 op)

Tunnus: DI00FC46

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat jäsentää ja arvioida alueen väestön digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita.

Osaat huomioida ja arvioida erilaisten asiakasryhmien palvelutarpeita digitaalisten palveluiden suunnittelussa.

Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä ja asiakasarvoa tuottavia digitaalisia palveluita huomioiden vuorovaikutuksen ja viestinnän ja visuaalisuuden vaatimukset ja tuen tarpeet.

Osaat hyödyntää digitaalisia palveluita ryhmä- ja yksilöohjauksen välineenä.

Sisältö

Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?

Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) ja käyttäjäryhmien saavutettavuutta digitaalisten palveluiden suunnittelussa?

Mitä on asiakasarvo ja miten asiakas- ja käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?

Millaisia digitaalisia välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Opettaja
  • Päivi Lifflander
  • Marko Issakainen
  • Hanna Haatainen
  • Laura Saar
Vastuuopettaja

Marko Issakainen

Ryhmät
  • DISA25KY
    Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat jäsentää ja arvioida alueen väestön digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita.

Osaat huomioida ja arvioida erilaisten asiakasryhmien palvelutarpeita digitaalisten palveluiden suunnittelussa.

Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä ja asiakasarvoa tuottavia digitaalisia palveluita huomioiden vuorovaikutuksen ja viestinnän ja visuaalisuuden vaatimukset ja tuen tarpeet.

Osaat hyödyntää digitaalisia palveluita ryhmä- ja yksilöohjauksen välineenä.

Sisältö

Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation digitaalisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?

Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) ja käyttäjäryhmien saavutettavuutta digitaalisten palveluiden suunnittelussa?

Mitä on asiakasarvo ja miten asiakas- ja käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?

Millaisia digitaalisia välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen, jotka järjestetään kuukausittain vuorovaikutteisella Teams-etäyhteydellä. Lähiopetus 20 tuntia (Teams-yhteydellä kotikoneelta) sekä itsenäinen opiskelu 105 tuntia. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien verkko-oppimistehtävien ja verkkokeskustelujen mukaan.

Työhön integroidussa väylässä: on mahdollinen siten, että osan tehtävistä voit tehdä soveltaen työpaikallesi.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona: - ei ole käytössä

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelutehtävät integroituvat työelämään tai Xamkin hankkeisiin. Työelämästä asiantuntijavierailut.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ajastetut verkkotehtävät ovat Learn-alustalla. Niissä noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä ja lähteiden merkinnässä Xamkin lähdemerkintäohjetta.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on kansainvälistä materiaalia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimisalustalla on kuvattu opintojakson aloitukseen tarvittava informaatio. Opettajina toimivat Päivi Lifflander, Hannele Haatainen ja Marko Issakainen. Mahdolliset tarkennukset voit lähettää Päiville, etunimi.sukunimi@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso sisältää tehtäviä. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna tehtävien määräaikoina. Hyväksytty suoritus on vähintään T1-tasoa.

Opintojakson arviointi on YAMK-arviointikriteerien mukainen.