Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: LT00FA13

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat kuvata markkinoinnin keskeiset osa-alueet, tavoitteet ja tehtävät.
Osaat analysoida yrityksen tai organisaation kohderyhmiä ja määritellä perusteet kohderyhmien valinnassa.
Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.

Sisältö

Mikä on markkinoinnin tavoite ja merkitys yrityksen tai organisaation toiminnassa?
Mitä keskeisiä asioita huomioidaan markkinoinnin tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään yrityksen tai organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

24.03.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Hakanen
  • Katariina Palmu
Vastuuopettaja

Katariina Palmu

Ryhmät
  • LTKV25KM2
    Liiketalous, monimuoto

Tavoitteet

Osaat kuvata markkinoinnin keskeiset osa-alueet, tavoitteet ja tehtävät.
Osaat analysoida yrityksen tai organisaation kohderyhmiä ja määritellä perusteet kohderyhmien valinnassa.
Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.

Sisältö

Mikä on markkinoinnin tavoite ja merkitys yrityksen tai organisaation toiminnassa?
Mitä keskeisiä asioita huomioidaan markkinoinnin tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään yrityksen tai organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaalit ja muu opettajan osoittama materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työhön integroitu oppimisväylä:
Osallistut toteutuksen lähi-/verkkoluentoihin lukujärjestyksen mukaisesti tai perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Osaamisen tunnustaminen & tunnistaminen:
Jos sinulla on aiempia korkeakouluopintoja tai muualta hankittua osaamista, voit korvata tai hyväksilukea tämän opintojakson.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävien yhteydessä tehdään työelämäyhteistyötä valittujen organisaatioiden kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Oppimistehtävien palautusaikataulut julkaistaan Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.

Opiskelijan työmäärä

n. 135 tuntia opiskelijan työtä jakautuu luentoihin ja itseopiskeluun (materiaalin lukeminen ja ymmärryksen syventäminen, tehtävien teko yksin ja ryhmässä).

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso sisältää erilaisia oppimistehtäviä. Huomioithan, että kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat siirtyvät automaattisesti Learn-alustalle opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson arvioin perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

24.03.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Hakanen
  • Katariina Palmu
Vastuuopettaja

Katariina Palmu

Ryhmät
  • LTKV25KM1
    Liiketalous, monimuoto

Tavoitteet

Osaat kuvata markkinoinnin keskeiset osa-alueet, tavoitteet ja tehtävät.
Osaat analysoida yrityksen tai organisaation kohderyhmiä ja määritellä perusteet kohderyhmien valinnassa.
Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.

Sisältö

Mikä on markkinoinnin tavoite ja merkitys yrityksen tai organisaation toiminnassa?
Mitä keskeisiä asioita huomioidaan markkinoinnin tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään yrityksen tai organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaalit ja muu opettajan osoittama materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työhön integroitu oppimisväylä:
Osallistut toteutuksen lähi-/verkkoluentoihin lukujärjestyksen mukaisesti tai perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Osaamisen tunnustaminen & tunnistaminen:
Jos sinulla on aiempia korkeakouluopintoja tai muualta hankittua osaamista, voit korvata tai hyväksilukea tämän opintojakson.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävien yhteydessä tehdään työelämäyhteistyötä valittujen organisaatioiden kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Oppimistehtävien palautusaikataulut julkaistaan Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.

Opiskelijan työmäärä

n. 135 tuntia opiskelijan työtä jakautuu luentoihin ja itseopiskeluun (materiaalin lukeminen ja ymmärryksen syventäminen, tehtävien teko yksin ja ryhmässä).

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso sisältää erilaisia oppimistehtäviä. Huomioithan, että kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat siirtyvät automaattisesti Learn-alustalle opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson arvioin perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 04.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Heli Juntunen
  • Mia Silvenius
Vastuuopettaja

Heli Juntunen

Ryhmät
  • LTMI25KV
    Liiketalous, verkkototeutus

Tavoitteet

Osaat kuvata markkinoinnin keskeiset osa-alueet, tavoitteet ja tehtävät.
Osaat analysoida yrityksen tai organisaation kohderyhmiä ja määritellä perusteet kohderyhmien valinnassa.
Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.

Sisältö

Mikä on markkinoinnin tavoite ja merkitys yrityksen tai organisaation toiminnassa?
Mitä keskeisiä asioita huomioidaan markkinoinnin tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään yrityksen tai organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?

Opiskelumateriaali

Bergström, Leppänen. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy ja opintojaksoalustalle liitetty muu opiskelumateriaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Itsenäisesti verkko-opintoina suoritettava opintojakso. Ei pakollisia ryhmätöitä.
Opintojakson voi suorittaa myös nopeutetusti, eli voit tehdä arviointiin vaikuttavat tehtävät omassa aikataulussasi annettua aikataulutusta aikaisemmin.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy työelämälähtöisiä oppimistehtäviä ja käsiteltäviin markkinoinnin osa-alueisiin liittyviä kertaustenttejä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajat:
Heli Juntunen, heli.juntunen@xamk.fi
Mia Silvenius, mia.silvenius@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi opintojaksolla tehdään oppimistehtävien ja tenttien
yhteispistekertymänä. Arviointiin vaikuttavan suorituksen puuttuminen merkitään yhteenlaskussa 0 pisteeksi.
Arvioinnissa huomioidaan vain määräaikaan mennessä ohjeiden mukaisesti palautetut oppimistehtävät ja tentit.
Arvioinnissa hyödynnetään soveltuvin osin arviointimatriisia.
Opintojakson arviointiasteikko on 1-5