Ohjelmointi ja ongelmanratkaisuLaajuus (5 op)
Tunnus: OT00EJ94
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tunnet tietojenkäsittelytieteen perusteita.
Tunnet sekä luovan että algoritmisen ongelmanratkaisun periaatteita ja ymmärrät miten niitä sovelletaan.
Ymmärrät miten logiikka ja diskreetti matematiikka liittyvät tietokoneen toimintaan ja mitä rajoituksia koneelliseen ongelmanratkaisuun liittyy.
Ymmärrät, mitä algoritmin suorituskyky tarkoittaa.
Ymmärrät ohjelmallisen ongelmanratkaisun periaatteet sekä tyypilliset automatisoitaviksi sopivat tehtävät.
Osaat kehittää ratkaisuja klassisiin tietojenkäsittelyn ongelmiin, kuten pelien pelaamiseen, reitinhakuun tai tiedon esittämiseen.
Sisältö
Mitä ammattitermejä liittyy tietojenkäsittelyyn ja ongelmanratkaisuun?
Mitä on algoritminen ongelmanratkaisu?
Mitä tekijöitä liittyy algoritmien suunnitteluun?
Miten tietokoneen toimintaan liittyvät matematiikan ja fysiikan perusperiaatteet huomioidaan käytännössä?
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ohjelmistotekniikan koulutus
Opettaja
- Tuomas Reijonen
Vastuuopettaja
Tuomas Reijonen
Ryhmät
-
OTMI24SPOhjelmistotekniikka, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet tietojenkäsittelytieteen perusteita.
Tunnet sekä luovan että algoritmisen ongelmanratkaisun periaatteita ja ymmärrät miten niitä sovelletaan.
Ymmärrät miten logiikka ja diskreetti matematiikka liittyvät tietokoneen toimintaan ja mitä rajoituksia koneelliseen ongelmanratkaisuun liittyy.
Ymmärrät, mitä algoritmin suorituskyky tarkoittaa.
Ymmärrät ohjelmallisen ongelmanratkaisun periaatteet sekä tyypilliset automatisoitaviksi sopivat tehtävät.
Osaat kehittää ratkaisuja klassisiin tietojenkäsittelyn ongelmiin, kuten pelien pelaamiseen, reitinhakuun tai tiedon esittämiseen.
Sisältö
Mitä ammattitermejä liittyy tietojenkäsittelyyn ja ongelmanratkaisuun?
Mitä on algoritminen ongelmanratkaisu?
Mitä tekijöitä liittyy algoritmien suunnitteluun?
Miten tietokoneen toimintaan liittyvät matematiikan ja fysiikan perusperiaatteet huomioidaan käytännössä?
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ohjelmistotekniikan koulutus
Opettaja
- Tuomas Reijonen
Vastuuopettaja
Tuomas Reijonen
Ryhmät
-
OTMI23SPOhjelmistotekniikka, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet tietojenkäsittelytieteen perusteita.
Tunnet sekä luovan että algoritmisen ongelmanratkaisun periaatteita ja ymmärrät miten niitä sovelletaan.
Ymmärrät miten logiikka ja diskreetti matematiikka liittyvät tietokoneen toimintaan ja mitä rajoituksia koneelliseen ongelmanratkaisuun liittyy.
Ymmärrät, mitä algoritmin suorituskyky tarkoittaa.
Ymmärrät ohjelmallisen ongelmanratkaisun periaatteet sekä tyypilliset automatisoitaviksi sopivat tehtävät.
Osaat kehittää ratkaisuja klassisiin tietojenkäsittelyn ongelmiin, kuten pelien pelaamiseen, reitinhakuun tai tiedon esittämiseen.
Sisältö
Mitä ammattitermejä liittyy tietojenkäsittelyyn ja ongelmanratkaisuun?
Mitä on algoritminen ongelmanratkaisu?
Mitä tekijöitä liittyy algoritmien suunnitteluun?
Miten tietokoneen toimintaan liittyvät matematiikan ja fysiikan perusperiaatteet huomioidaan käytännössä?
Opiskelumateriaali
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Sovitaan opintojakson alussa
TKI ja työelämäyhteistyö
Sovitaan opintojakson alussa
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Sovitaan opintojakson alussa
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Ohjelmistotekniikan koulutus
Opettaja
- Reijo Vuohelainen
Vastuuopettaja
Reijo Vuohelainen
Ryhmät
-
OTMI22SPOhjelmistotekniikka, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet tietojenkäsittelytieteen perusteita.
Tunnet sekä luovan että algoritmisen ongelmanratkaisun periaatteita ja ymmärrät miten niitä sovelletaan.
Ymmärrät miten logiikka ja diskreetti matematiikka liittyvät tietokoneen toimintaan ja mitä rajoituksia koneelliseen ongelmanratkaisuun liittyy.
Ymmärrät, mitä algoritmin suorituskyky tarkoittaa.
Ymmärrät ohjelmallisen ongelmanratkaisun periaatteet sekä tyypilliset automatisoitaviksi sopivat tehtävät.
Osaat kehittää ratkaisuja klassisiin tietojenkäsittelyn ongelmiin, kuten pelien pelaamiseen, reitinhakuun tai tiedon esittämiseen.
Sisältö
Mitä ammattitermejä liittyy tietojenkäsittelyyn ja ongelmanratkaisuun?
Mitä on algoritminen ongelmanratkaisu?
Mitä tekijöitä liittyy algoritmien suunnitteluun?
Miten tietokoneen toimintaan liittyvät matematiikan ja fysiikan perusperiaatteet huomioidaan käytännössä?
Opiskelumateriaali
Boberg, J. Johdatus tietojenkäsittelytieteeseen (saatavilla verkossa)
Brookshear J. G. & Brylow D. Computer Science - An overview, 13th Edition, Pearson, 2018
Kasurinen, J. P. Outoa ohjelmointia. Docendo, 2016.
Muu Learn-alustalla ilmoitettu materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä: Työjärjestyksen mukainen opetus. Harjoitusten ja harjoitustöiden palautus sekä loppukoe.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Arviointiasteikko
1-5