Väri ja sommitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: MU00EZ94
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Ymmärrät värin ja sommittelun merkityksen osana visuaalista lukutaitoa.
Osaat soveltaa taitojasi muotoilun ja visuaalisen viestinnän suunnittelutehtävissä.
Osaat hyödyntää värin tuottamia mielikuvia ja värin muuntautumiskykyä.
Tiedät värin subtraktiivisen, additiivisen ja optisen sekoittumistavan.
Ymmärrät värin syntymekanismin.
Ymmärrät värien historian merkityksen sekä värin kulttuurisidonnaisuuden.
Tiedät sommittelun peruselementit (piste, viiva, pinta, volyymi) ja ymmärrät sommittelun käsitteitä, kuten tasapaino, rytmi ja jännite.
Osaat tulkita ja perustella visuaalista informaatiota erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
Mitä on visuaalinen lukutaito?
Millaisia väriin ja sommitteluun liittyviä elementtejä on olemassa?
Miten puhumme väreistä ja sommittelusta ammattimaisesti?
Miten sommittelulla ja väreillä voidaan vaikuttaa visuaaliseen ilmeeseen?
Miten väriä ja sommittelua sovelletaan muotoilussa?
Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 22
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Nina Palmros
Vastuuopettaja
Nina Palmros
Ryhmät
-
SKKV25SMSisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät värin ja sommittelun merkityksen osana visuaalista lukutaitoa.
Osaat soveltaa taitojasi muotoilun ja visuaalisen viestinnän suunnittelutehtävissä.
Osaat hyödyntää värin tuottamia mielikuvia ja värin muuntautumiskykyä.
Tiedät värin subtraktiivisen, additiivisen ja optisen sekoittumistavan.
Ymmärrät värin syntymekanismin.
Ymmärrät värien historian merkityksen sekä värin kulttuurisidonnaisuuden.
Tiedät sommittelun peruselementit (piste, viiva, pinta, volyymi) ja ymmärrät sommittelun käsitteitä, kuten tasapaino, rytmi ja jännite.
Osaat tulkita ja perustella visuaalista informaatiota erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
Mitä on visuaalinen lukutaito?
Millaisia väriin ja sommitteluun liittyviä elementtejä on olemassa?
Miten puhumme väreistä ja sommittelusta ammattimaisesti?
Miten sommittelulla ja väreillä voidaan vaikuttaa visuaaliseen ilmeeseen?
Miten väriä ja sommittelua sovelletaan muotoilussa?
Opiskelumateriaali
Opettajan antama materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus ja ohjaus (5 op).
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä/simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa/suullisissa harjoituksissa/työelämävierailuilla on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5 op
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
80 % läsnäolo, opettajan antamat tehtävät
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 22
Koulutus
- Esiintymisasun ja digitaalisen puvustuksen koulutus
Opettaja
- Iida Silvennoinen
- Nina Palmros
Vastuuopettaja
Nina Palmros
Ryhmät
-
EDKV25KPEsiintymisasu ja digitaalinen puvustus, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät värin ja sommittelun merkityksen osana visuaalista lukutaitoa.
Osaat soveltaa taitojasi muotoilun ja visuaalisen viestinnän suunnittelutehtävissä.
Osaat hyödyntää värin tuottamia mielikuvia ja värin muuntautumiskykyä.
Tiedät värin subtraktiivisen, additiivisen ja optisen sekoittumistavan.
Ymmärrät värin syntymekanismin.
Ymmärrät värien historian merkityksen sekä värin kulttuurisidonnaisuuden.
Tiedät sommittelun peruselementit (piste, viiva, pinta, volyymi) ja ymmärrät sommittelun käsitteitä, kuten tasapaino, rytmi ja jännite.
Osaat tulkita ja perustella visuaalista informaatiota erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
Mitä on visuaalinen lukutaito?
Millaisia väriin ja sommitteluun liittyviä elementtejä on olemassa?
Miten puhumme väreistä ja sommittelusta ammattimaisesti?
Miten sommittelulla ja väreillä voidaan vaikuttaa visuaaliseen ilmeeseen?
Miten väriä ja sommittelua sovelletaan muotoilussa?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat ensisijaisesti saatavissa opintojakson ohjaavalta opettajalta tai opintojakson Learn-alustalta sekä. Näiden rinnalla opiskelija voi käyttää myös opintojakson sisältöihin sopivaa ammattikirjallisuutta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus ja ohjaus (5 op).
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä/simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa/suullisissa harjoituksissa/työelämävierailuilla on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
Opintojakson aikana opiskelija omaksuu yleiset periaatteet värin ja sommittelun käytössä kuvataiteessa ja oppii hyödyntämään tätä tietoa pukusuunnittelijan ammatin vaatimissa yhteyksissä. Opintojakson aikana perehdytään myös ihmisen anatomiaan piirtäen ja hyödynnetään sitä pukuluonnosten tekemisessä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
Mahdollisista korvaavuuksista tai aikaisemman osaamisen hyväksiluvusta tulee neuvotella opintojakson ohjaavien opettajien kanssa heti opintojakson alussa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
2 op laajuisessa ammatillisella osuudella tehdään useita erillisiä tehtäviä, jotka palautetaan portfoliomuotoisena palautuksena opintojakson lopuksi, ellei opettajan kanssa toisin sovita.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson kokonaislaajuus on 5 op. Opiskelijan työmäärä on laskennallisesti 27h per 1 opintopiste. Käytännössä tämä voi vaihdella opiskelijan aikaisemman osaamisen ja taitotason myötä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso jakautuu kahteen osaan: 3 op laajuiseen yleisempään väri ja sommittelu osaan sekä 2 op laajuiseen sisältöön, jossa perehdytään tarkemmin pukusuunnittelijan ammatin vaatimuksiin värin ja sommittelun osalta. Opintojakson eri osilla on omat opettajansa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla käytetään erilaisia perinteisiä taidetarvikkeita. Tarkempi lista tarvittavista työvälineistä ja niiden hankinnasta annetaan opintojakson alussa. Jos opiskelijalla on omia taidetarvikkeita aikaisemmista opinnoista, kannattaa ne varata mukaan opintojaksolle. Opintojaksolla työskennellään pääasiassa taideaineille varatuissa tiloissa. Opiskelijoita suositellaan varautumaan sellaisilla vaatteilla, jotka saavat tahriintua.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson ohjaavat opettajat arvioivat antamansa tehtävät. Lopullinen opintojakson arviointi opiskelijalle muodostuu osatehtävien sekä opiskelijan opintojaksolla osoittaman aktiivisuuden perusteella.
Aktiivisuudella tarkoitetaan muun muassa:
- lähiopetukseen osallistumista
- ohjauksen vastaanottamista
- kykyä tavoitteelliseen itsenäiseen työskentelyyn
- kykyä itsenäiseen tiedonhakuun
- kehittävää asennoitumista oppimiseen
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
80 % läsnäolo, opettajan antamat tehtävät