Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyöLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00DV29
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?
Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
03.03.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Pauliina Lehto
- Satu Sällilä
Ryhmät
-
THKV22SPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?
Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella ja itsenäisenä työskentelynä verkossa. Opiskelijan tulee olla läsnä lähiopetustunneilla. Ensimmäisellä lähiopetuskerralla annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta.
Opintojakso jakautuu seuraaviin osiin:
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 0,5 op
Työergonomia 0,5 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso koostuu arvioitavista tehtävistä ja tentistä, jotka Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 tuntia
1 op = 27 tuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op - luennot, oppimistehtävät, tentti
Työlääketiede 0,5 op - oppimistehtävä
Työergonomia 0,5 op - oppimistehtävä
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op - seminaaritehtävä + -esitykset, jotka integroituvat opintojakson kokonaisuuteen.
Lisätietoja opiskelijoille
Pauliina Lehto@xamk.fi ja Satu Sallila@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti (1-5). Kokonaisarviointiin sisältyvistä tehtävistä osa arvioidaan numeraalisesti (1-5) ja osa asteikolla hyväksytty - hylätty. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää oppistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Matias Karvonen
- Reetta Korhonen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
THMI22KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?
Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Karvala, K., Aalto-Korte, K., Leino, T., Oksa, P., Sainio, M., Latvala, J., Uitti, J. & Santonen, T. 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. 1. painos. Kustannus Oy Duodecim.
Uitti J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 3.-5.painos. Työterveyslaitos, Saarijärvi.
Learnissa esitetty opiskelumateriaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluvilla lähiopetustunneilla voi vierailla moniammatillisen työterveystiimin asiantuntijoita tai ammattihenkilöitä. Myös työterveyshuollon yhteistyökumppaneiden asiantuntijaluennot ovat mahdollisia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Työlääketieteen 1 op -osuus arvioidaan Exam-tenttinä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly opintojaksoon.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Opintojaksoinfo 1 h
Teoriatunnit (sisältää mahdolliset asiantuntijoiden vierailut) 25 h
Simulaatio 3 h
Työlääketieteen tenttiin valmistautuminen 26 h
Työlääketieteen tentti Examissa 1 h
Kirjalliset tehtävät 30 h
Itsenäinen opiskelu 49 h
Toteutuksen osien kuvaus
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 1 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneilla (teoriatunnit) ei ole läsnäolovelvollisuutta, mutta osallistuminen on suositeltavaa. Lähiopetustunnit pidetään Mikkelin kampuksella.
Asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Simulaatiotunneilla on läsnäolovelvollisuus.
Tätä opintojaksoa täydentää työterveyshuollon harjoittelu.
OPINTOJAKSON EDELTÄVYYSEHDOT:
Hyväksytysti suoritetut:
• Hoitotyön ammatilliset perusteet (pois lukien Opinto- ja urasuunnittelu)
• Hoitotyön ammatilliset perusteet -harjoittelu
• Terveyden edistäminen
• Kliininen hoitotyö I
• Kliininen harjoittelu I
Tämän lisäksi nämä lisäehdot:
Kliininen hoitotyö II suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työterveyshuolto 2 op: yksilötyö / kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Työlääketiede 1 op: Tentti Examissa (arviointi 1-5)
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op: Simulaatio (arviointi Hyväksytty-täydennettävä)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op: yksilötyö / kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Pauliina Lehto
- Satu Sällilä
Vastuuopettaja
Pauliina Lehto
Ryhmät
-
THKV21SPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?
Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Karvala, Kirsi, Aalto-Korte, Kristiina, Leino, Timo, Oksa, Panu, Sainio, Markku, Latvala, Jari, Uitti, Jukka, Santonen, Tiina, Altistelähtöinen työterveysseuranta 2019 Duodecim. Löytyy myös e-materiaalina Terveysportin osiosta Työterveys ja kuntoutus.
Martimo, Kari-Pekka, Antti-Poika, Mari, Uitti, Jukka, Ala-Mursula, Leena, Työstä terveyttä 2018 Duodecim. (löytyy myös E-kirjana)
Terveysportti osio Työterveys ja kuntoutus
Bäckmand H. & Vuori I. (toim.) 2010. Terve tuki- ja liikuntaelimistö. Opas tule-sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon.
Launis M. & Lehtelä J. (toim.) 2011. Ergonomia
Manka Marja-Liisa: Työhyvinvointi 2016 ( saatavilla myös e-kirjana)
Lisäksi muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen opetus:
Verkko-opetusta, joka sisältää luentoja, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtäviä.
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 0,5 op
Työergonomia 0,5 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op - luennot, oppimistehtävät, tentti
Työlääketiede 0,5 op - oppimistehtävä
Työergonomia 0,5 op - oppimistehtävä
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op - seminaari esitykset, joissa integroituu opintojakson kokonaisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Pauliina Lehto ja Satu Sällilä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää oppistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti. Oppimistehtävistä osa arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty ja osa numeraalisesti. Tentti arvioidaan numeraalisesti.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Emma Mikkonen
- Reetta Korhonen
Vastuuopettaja
Reetta Korhonen
Ryhmät
-
THMI21KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?
Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Karvala, K., Aalto-Korte, K., Leino, T., Oksa, P., Sainio, M., Latvala, J., Uitti, J. & Santonen, T. 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. 1. painos. Kustannus Oy Duodecim.
Uitti J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 3.-5.painos. Työterveyslaitos, Saarijärvi.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluvilla luennoilla voi mahdollisesti vierailla moniammatillisen työterveystiimin asiantuntijoita tai ammattihenkilöitä. Myös työterveyshuollon yhteistyökumppaneiden asiantuntijaluennot ovat mahdollisia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Työlääketieteen 1 op -osuus arvioidaan Exam-tenttinä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly opintojaksoon.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Luennot 30 h (sisältää asiantuntijoiden vierailut)
Seminaari 8 h
Työlääketieteen tenttiin valmistautuminen 26 h
Työlääketieteen tentti Examissa 1 h
Kirjalliset tehtävät 20 h
Itsenäinen opiskelu 45 h
Toteutuksen osien kuvaus
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 1 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunnit eivät ole pakollisia, mutta suositeltavia. Lähiopetustunnit ovat Mikkelin kampuksella.
Tätä opintojaksoa täydentää työterveyshuollon harjoittelu.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työterveyshuolto 2 op: Pienryhmätehtävä (arviointi hyväksytty-täydennettävä)
Työlääketiede 1 op: Tentti Examissa (arviointi 1-5)
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op: yksilötyö / kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op: kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Pauliina Lehto
- Satu Sällilä
Vastuuopettaja
Pauliina Lehto
Ryhmät
-
THKV20SPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?
Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Karvala, Kirsi, Aalto-Korte, Kristiina, Leino, Timo, Oksa, Panu, Sainio, Markku, Latvala, Jari, Uitti, Jukka, Santonen, Tiina, Altistelähtöinen työterveysseuranta 2019 Duodecim. Löytyy myös e-materiaalina Terveysportin osiosta Työterveys ja kuntoutus.
Martimo, Kari-Pekka, Antti-Poika, Mari, Uitti, Jukka, Ala-Mursula, Leena, Työstä terveyttä 2018 Duodecim. (löytyy myös E-kirjana)
Terveysportti osio Työterveys ja kuntoutus
Bäckmand H. & Vuori I. (toim.) 2010. Terve tuki- ja liikuntaelimistö. Opas tule-sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon.
Launis M. & Lehtelä J. (toim.) 2011. Ergonomia
Manka Marja-Liisa: Työhyvinvointi 2016 ( saatavilla myös e-kirjana)
Lisäksi muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen opetus:
Verkko-opetusta, joka sisältää luentoja, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtäviä.
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 0,5 op
Työergonomia 0,5 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly
Opiskelijan työmäärä
5 op= 135 tuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op - luennot, oppimistehtävät, tentti
Työlääketiede 0,5 op - oppimistehtävä
Työergonomia 0,5 op - oppimistehtävä
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op - seminaari esitykset, joissa integroituu opintojakson kokonaisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Pauliina Lehto ja Satu Sällilä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää oppistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti. Oppimistehtävistä osa arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty ja osa numeraalisesti. Tentti arvioidaan numeraalisesti.
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 15.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Liisa Korpivaara
- Satu Sällilä
Vastuuopettaja
Liisa Korpivaara
Ryhmät
-
THKV23KMTerveydenhoitaja, monimuoto
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?
Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Karvala, Kirsi, Aalto-Korte, Kristiina, Leino, Timo, Oksa, Panu, Sainio, Markku, Latvala, Jari, Uitti, Jukka, Santonen, Tiina, Altistelähtöinen työterveysseuranta 2019 Duodecim. Löytyy myös e-materiaalina Terveysportin osiosta Työterveys ja kuntoutus.
Martimo, Kari-Pekka, Antti-Poika, Mari, Uitti, Jukka, Ala-Mursula, Leena, Työstä terveyttä 2018 Duodecim. (löytyy myös E-kirjana)
Terveysportti osio Työterveys ja kuntoutus
Bäckmand H. & Vuori I. (toim.) 2010. Terve tuki- ja liikuntaelimistö. Opas tule-sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon.
Launis M. & Lehtelä J. (toim.) 2011. Ergonomia
Manka Marja-Liisa: Työhyvinvointi 2016 ( saatavilla myös e-kirjana)
Lisäksi muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen opetus:
Verkko-opetusta, joka sisältää luentoja, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtäviä.
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 0,5 op
Työergonomia 0,5 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly
Opiskelijan työmäärä
5 op= 135 tuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op - luennot, oppimistehtävät, tentti
Työlääketiede 0,5 op - oppimistehtävä
Työergonomia 0,5 op - oppimistehtävä
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op - seminaari esitykset, joissa integroituu opintojakson kokonaisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Liisa Korpivaara ja Satu Sällilä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää oppistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti. Oppimistehtävistä osa arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty ja osa numeraalisesti. Tentti arvioidaan numeraalisesti.
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 02.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Reetta Korhonen
- Anetta Liinaharja
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
THMI20KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?
Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Karvala, K., Aalto-Korte, K., Leino, T., Oksa, P., Sainio, M., Latvala, J., Uitti, J. & Santonen, T. 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. 1. painos. Kustannus Oy Duodecim.
Uitti J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 3.-5.painos. Työterveyslaitos, Saarijärvi.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluvilla luennoilla voi mahdollisesti vierailla moniammatillisen työterveystiimin asiantuntijoita tai ammattihenkilöitä. Myös työterveyshuollon yhteistyökumppaneiden asiantuntijaluennot ovat mahdollisia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Työlääketieteen 1 op -osuus arvioidaan Exam-tenttinä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly opintojaksoon.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Luennot 35 h (sisältää asiantuntijoiden vierailut)
Simulaatioon valmistautuminen 4 h
Simulaatio 4 h
Työlääketieteen tenttiin valmistautuminen 26 h
Työlääketieteen tentti Examissa 1 h
Kirjalliset tehtävät 20 h
Itsenäinen opiskelu 45 h
Toteutuksen osien kuvaus
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 1 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunnit eivät ole pakollisia, mutta suositeltavia. Lähiopetustunnit ovat Mikkelin kampuksella.
Tätä opintojaksoa täydentää työterveyshuollon harjoittelu.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työterveyshuolto 2 op: Pienryhmätehtävä (arviointi hyväksytty-täydennettävä)
Työlääketiede 1 op: Tentti Examissa (arviointi 1-5)
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op: yksilötyö / kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op: kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Simulaatio-opetus: hyväksytty-täydennettävä