Siirry suoraan sisältöön

Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyöLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00DV29

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.

Sisältö

Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?

Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?

Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

03.03.2025 - 27.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Pauliina Lehto
  • Satu Sällilä
Ryhmät
  • THKV22SP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.

Sisältö

Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?

Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?

Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella ja itsenäisenä työskentelynä verkossa. Opiskelijan tulee olla läsnä lähiopetustunneilla. Ensimmäisellä lähiopetuskerralla annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta.

Opintojakso jakautuu seuraaviin osiin:
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 0,5 op
Työergonomia 0,5 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso koostuu arvioitavista tehtävistä ja tentistä, jotka Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 tuntia
1 op = 27 tuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op - luennot, oppimistehtävät, tentti
Työlääketiede 0,5 op - oppimistehtävä
Työergonomia 0,5 op - oppimistehtävä
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op - seminaaritehtävä + -esitykset, jotka integroituvat opintojakson kokonaisuuteen.

Lisätietoja opiskelijoille

Pauliina Lehto@xamk.fi ja Satu Sallila@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti (1-5). Kokonaisarviointiin sisältyvistä tehtävistä osa arvioidaan numeraalisesti (1-5) ja osa asteikolla hyväksytty - hylätty. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää oppistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Matias Karvonen
  • Reetta Korhonen
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • THMI22KP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.

Sisältö

Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?

Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?

Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Opiskelumateriaali

Karvala, K., Aalto-Korte, K., Leino, T., Oksa, P., Sainio, M., Latvala, J., Uitti, J. & Santonen, T. 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. 1. painos. Kustannus Oy Duodecim.

Uitti J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 3.-5.painos. Työterveyslaitos, Saarijärvi.

Learnissa esitetty opiskelumateriaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluvilla lähiopetustunneilla voi vierailla moniammatillisen työterveystiimin asiantuntijoita tai ammattihenkilöitä. Myös työterveyshuollon yhteistyökumppaneiden asiantuntijaluennot ovat mahdollisia.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Työlääketieteen 1 op -osuus arvioidaan Exam-tenttinä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly opintojaksoon.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Opintojaksoinfo 1 h
Teoriatunnit (sisältää mahdolliset asiantuntijoiden vierailut) 25 h
Simulaatio 3 h
Työlääketieteen tenttiin valmistautuminen 26 h
Työlääketieteen tentti Examissa 1 h
Kirjalliset tehtävät 30 h
Itsenäinen opiskelu 49 h

Toteutuksen osien kuvaus

Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 1 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunneilla (teoriatunnit) ei ole läsnäolovelvollisuutta, mutta osallistuminen on suositeltavaa. Lähiopetustunnit pidetään Mikkelin kampuksella.

Asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.

Simulaatiotunneilla on läsnäolovelvollisuus.

Tätä opintojaksoa täydentää työterveyshuollon harjoittelu.

OPINTOJAKSON EDELTÄVYYSEHDOT:

Hyväksytysti suoritetut:

• Hoitotyön ammatilliset perusteet (pois lukien Opinto- ja urasuunnittelu)
• Hoitotyön ammatilliset perusteet -harjoittelu
• Terveyden edistäminen
• Kliininen hoitotyö I
• Kliininen harjoittelu I

Tämän lisäksi nämä lisäehdot:
Kliininen hoitotyö II suoritettu

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työterveyshuolto 2 op: yksilötyö / kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Työlääketiede 1 op: Tentti Examissa (arviointi 1-5)
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op: Simulaatio (arviointi Hyväksytty-täydennettävä)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op: yksilötyö / kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Pauliina Lehto
  • Satu Sällilä
Vastuuopettaja

Pauliina Lehto

Ryhmät
  • THKV21SP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.

Sisältö

Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?

Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?

Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Opiskelumateriaali

Karvala, Kirsi, Aalto-Korte, Kristiina, Leino, Timo, Oksa, Panu, Sainio, Markku, Latvala, Jari, Uitti, Jukka, Santonen, Tiina, Altistelähtöinen työterveysseuranta 2019 Duodecim. Löytyy myös e-materiaalina Terveysportin osiosta Työterveys ja kuntoutus.
Martimo, Kari-Pekka, Antti-Poika, Mari, Uitti, Jukka, Ala-Mursula, Leena, Työstä terveyttä 2018 Duodecim. (löytyy myös E-kirjana)
Terveysportti osio Työterveys ja kuntoutus
Bäckmand H. & Vuori I. (toim.) 2010. Terve tuki- ja liikuntaelimistö. Opas tule-sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon.
Launis M. & Lehtelä J. (toim.) 2011. Ergonomia
Manka Marja-Liisa: Työhyvinvointi 2016 ( saatavilla myös e-kirjana)
Lisäksi muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen opetus:
Verkko-opetusta, joka sisältää luentoja, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtäviä.
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 0,5 op
Työergonomia 0,5 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op - luennot, oppimistehtävät, tentti
Työlääketiede 0,5 op - oppimistehtävä
Työergonomia 0,5 op - oppimistehtävä
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op - seminaari esitykset, joissa integroituu opintojakson kokonaisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Pauliina Lehto ja Satu Sällilä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää oppistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti. Oppimistehtävistä osa arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty ja osa numeraalisesti. Tentti arvioidaan numeraalisesti.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Emma Mikkonen
  • Reetta Korhonen
Vastuuopettaja

Reetta Korhonen

Ryhmät
  • THMI21KP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.

Sisältö

Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?

Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?

Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Opiskelumateriaali

Karvala, K., Aalto-Korte, K., Leino, T., Oksa, P., Sainio, M., Latvala, J., Uitti, J. & Santonen, T. 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. 1. painos. Kustannus Oy Duodecim.

Uitti J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 3.-5.painos. Työterveyslaitos, Saarijärvi.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluvilla luennoilla voi mahdollisesti vierailla moniammatillisen työterveystiimin asiantuntijoita tai ammattihenkilöitä. Myös työterveyshuollon yhteistyökumppaneiden asiantuntijaluennot ovat mahdollisia.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Työlääketieteen 1 op -osuus arvioidaan Exam-tenttinä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly opintojaksoon.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Luennot 30 h (sisältää asiantuntijoiden vierailut)
Seminaari 8 h
Työlääketieteen tenttiin valmistautuminen 26 h
Työlääketieteen tentti Examissa 1 h
Kirjalliset tehtävät 20 h
Itsenäinen opiskelu 45 h

Toteutuksen osien kuvaus

Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 1 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunnit eivät ole pakollisia, mutta suositeltavia. Lähiopetustunnit ovat Mikkelin kampuksella.

Tätä opintojaksoa täydentää työterveyshuollon harjoittelu.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työterveyshuolto 2 op: Pienryhmätehtävä (arviointi hyväksytty-täydennettävä)
Työlääketiede 1 op: Tentti Examissa (arviointi 1-5)
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op: yksilötyö / kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op: kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Pauliina Lehto
  • Satu Sällilä
Vastuuopettaja

Pauliina Lehto

Ryhmät
  • THKV20SP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.

Sisältö

Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?

Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?

Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Opiskelumateriaali

Karvala, Kirsi, Aalto-Korte, Kristiina, Leino, Timo, Oksa, Panu, Sainio, Markku, Latvala, Jari, Uitti, Jukka, Santonen, Tiina, Altistelähtöinen työterveysseuranta 2019 Duodecim. Löytyy myös e-materiaalina Terveysportin osiosta Työterveys ja kuntoutus.
Martimo, Kari-Pekka, Antti-Poika, Mari, Uitti, Jukka, Ala-Mursula, Leena, Työstä terveyttä 2018 Duodecim. (löytyy myös E-kirjana)
Terveysportti osio Työterveys ja kuntoutus
Bäckmand H. & Vuori I. (toim.) 2010. Terve tuki- ja liikuntaelimistö. Opas tule-sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon.
Launis M. & Lehtelä J. (toim.) 2011. Ergonomia
Manka Marja-Liisa: Työhyvinvointi 2016 ( saatavilla myös e-kirjana)
Lisäksi muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen opetus:
Verkko-opetusta, joka sisältää luentoja, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtäviä.
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 0,5 op
Työergonomia 0,5 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly

Opiskelijan työmäärä

5 op= 135 tuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op - luennot, oppimistehtävät, tentti
Työlääketiede 0,5 op - oppimistehtävä
Työergonomia 0,5 op - oppimistehtävä
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op - seminaari esitykset, joissa integroituu opintojakson kokonaisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Pauliina Lehto ja Satu Sällilä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää oppistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti. Oppimistehtävistä osa arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty ja osa numeraalisesti. Tentti arvioidaan numeraalisesti.

Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 15.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Liisa Korpivaara
  • Satu Sällilä
Vastuuopettaja

Liisa Korpivaara

Ryhmät
  • THKV23KM
    Terveydenhoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.

Sisältö

Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?

Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?

Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Opiskelumateriaali

Karvala, Kirsi, Aalto-Korte, Kristiina, Leino, Timo, Oksa, Panu, Sainio, Markku, Latvala, Jari, Uitti, Jukka, Santonen, Tiina, Altistelähtöinen työterveysseuranta 2019 Duodecim. Löytyy myös e-materiaalina Terveysportin osiosta Työterveys ja kuntoutus.
Martimo, Kari-Pekka, Antti-Poika, Mari, Uitti, Jukka, Ala-Mursula, Leena, Työstä terveyttä 2018 Duodecim. (löytyy myös E-kirjana)
Terveysportti osio Työterveys ja kuntoutus
Bäckmand H. & Vuori I. (toim.) 2010. Terve tuki- ja liikuntaelimistö. Opas tule-sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon.
Launis M. & Lehtelä J. (toim.) 2011. Ergonomia
Manka Marja-Liisa: Työhyvinvointi 2016 ( saatavilla myös e-kirjana)
Lisäksi muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen opetus:
Verkko-opetusta, joka sisältää luentoja, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtäviä.
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 0,5 op
Työergonomia 0,5 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly

Opiskelijan työmäärä

5 op= 135 tuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
Työterveyshuolto 2 op - luennot, oppimistehtävät, tentti
Työlääketiede 0,5 op - oppimistehtävä
Työergonomia 0,5 op - oppimistehtävä
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 2 op - seminaari esitykset, joissa integroituu opintojakson kokonaisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Liisa Korpivaara ja Satu Sällilä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää oppistehtävien ja tentin suorittamista hyväksytysti. Oppimistehtävistä osa arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty ja osa numeraalisesti. Tentti arvioidaan numeraalisesti.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 02.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Reetta Korhonen
  • Anetta Liinaharja
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • THMI20KP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.

Sisältö

Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?

Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?

Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Opiskelumateriaali

Karvala, K., Aalto-Korte, K., Leino, T., Oksa, P., Sainio, M., Latvala, J., Uitti, J. & Santonen, T. 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. 1. painos. Kustannus Oy Duodecim.

Uitti J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 3.-5.painos. Työterveyslaitos, Saarijärvi.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluvilla luennoilla voi mahdollisesti vierailla moniammatillisen työterveystiimin asiantuntijoita tai ammattihenkilöitä. Myös työterveyshuollon yhteistyökumppaneiden asiantuntijaluennot ovat mahdollisia.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Työlääketieteen 1 op -osuus arvioidaan Exam-tenttinä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly opintojaksoon.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Luennot 35 h (sisältää asiantuntijoiden vierailut)
Simulaatioon valmistautuminen 4 h
Simulaatio 4 h 
Työlääketieteen tenttiin valmistautuminen 26 h
Työlääketieteen tentti Examissa 1 h
Kirjalliset tehtävät 20 h 
Itsenäinen opiskelu 45 h

Toteutuksen osien kuvaus

Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 1 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetustunnit eivät ole pakollisia, mutta suositeltavia. Lähiopetustunnit ovat Mikkelin kampuksella.

Tätä opintojaksoa täydentää työterveyshuollon harjoittelu.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työterveyshuolto 2 op: Pienryhmätehtävä (arviointi hyväksytty-täydennettävä)
Työlääketiede 1 op: Tentti Examissa (arviointi 1-5)
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op: yksilötyö / kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op: kirjallinen tehtävä (arviointi 1-5)
Simulaatio-opetus: hyväksytty-täydennettävä