Siirry suoraan sisältöön

Pelien liiketoiminta ja digitaalinen talousLaajuus (5 op)

Tunnus: GD00CU20

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Edeltävä osaaminen

Basic knowledge of game production required.

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 22

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Mikko Lehto
Ryhmät
  • GDKV23KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Videot ja linkit Learnissä.
Webinaarit.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Kurssi on pääosin verkossa. Luennot ovat vain ryhmän kontaktipäivinä.

Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssi sisältää joitain luentoja pelialalta.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutetut yksilö- ja ryhmätyöt.

Esitietovaatimukset

Basic knowledge of game production required.

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Mikko Lehto
  • Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • GDKV22SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learnissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys Game Design näyttöpäivässä (show & tell day).

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssi sisältää muutamia pelialalla työskentelevien ihmisten pitämiä live- ja äänitettyjen luentoja, mahdollisuuden vierailla Pocket Game Connectissa syksyllä 2024 ja peliyrityksessä lukukauden 2024–2025 aikana.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ei kokeita. Oppimispäiväkirja pitää palauttaa välipalautetta varten sekä lopullinen versio kurssin loppuun mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutettu oppimispäiväkirja ja harjoitukset.

Esitietovaatimukset

Basic knowledge of game production required.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Mikko Lehto
  • Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • GDKV22KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Videot ja linkit Learnissä.
Webinaarit.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssi sisältää joitain luentoja pelialalta.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutetut yksilö- ja ryhmätyöt.

Esitietovaatimukset

Basic knowledge of game production required.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Suvi Pylvänen
  • Ivan Lugovoy
  • Sabine Suorsa
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • GDKV21SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Videot ja linkit Learnissä.
Webinaarit.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutetut yksilö- ja ryhmätyöt.

Esitietovaatimukset

Basic knowledge of game production required.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 01.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Suvi Pylvänen
  • Ivan Lugovoy
  • Sabine Suorsa
Ryhmät
  • GDKV21KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Videot ja linkit Learnissä.
Webinaarit.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutetut yksilö- ja ryhmätyöt.

Esitietovaatimukset

Basic knowledge of game production required.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Suvi Pylvänen
  • Sabine Suorsa
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • GDKV20SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Videot ja linkit Learnissä.
Webinaarit.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutettu oppimispäiväkirja ja harjoitukset.

Esitietovaatimukset

Basic knowledge of game production required.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Suvi Pylvänen
  • Maarit Vahvanen
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • GDKV20KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Videot ja linkit Learnissä.
Webinaarit.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutettu oppimispäiväkirja ja harjoitukset.

Esitietovaatimukset

Basic knowledge of game production required.