Siirry suoraan sisältöön

Graafisen suunnittelun ohjelmatLaajuus (5 op)

Tunnus: MU00DV93

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Ilmoittautumisaika

13.01.2025 - 26.01.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 21

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Suvi Pylvänen
  • Sarah-Jane Leavey
Ryhmät
  • GDKV25KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Materiaali Learnissä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Osa tehtävistä kytkeytyy opiskelijoiden tekemään peliprojektiin.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 22

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Nicholas Sweetman
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • SKKV24SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Kurssimateriaalit ja kotitehtävät toimitetaan (pääosin) Learnin kautta. Materiaaliin sisältyy erilaisia harjoitustehtäviä, tukimateriaalia ja tutoriaaleja. Opiskelija tarvitsee Adoben ohjelmiston kotitehtävien tekemiseen, joka hankkimalla ne kotiin tai tekemällä tehtävät kampuksella.

Tunneilla käydyistä asioista ei pääsääntöisesti tehdä erillistä materiaalipakettia etäoppimiskäyttöön. Toisin sanoen, oppilaat tekevät tarvittaessa muistiinpanoja tunnilla, ja poissaolo tilanteessa oppilas on itse velvollinen selvittämään tunnin sisällön (esimerkiksi kysymällä ryhmän muilta opiskelijoilta).

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.

Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

- kurssitehtävät on palautettava ajallaan Learnin palautuskansioihin (tai erikseen ilmoitettavaan paikkaan)
- jos tehtävä ei palaudu ajoissa, tehtävä voidaan palauttaa kurssin lopussa. Tällöin tehtävästä ei kuitenkaan saa palautetta
- jos opiskelija on estynyt toimittamasta tehtäviä ajallaan, on mahdollisesta lykkäyksestä neuvoteltava opettajan kanssa hyvissä ajoin
- jos kaikkia tehtäviä ei ole palautettu kurssin päättyessä tai erikseen sovittuun päivämäärään mennessä, kurssisuoritus arvioidaan palautettujen tehtävien perusteella (pääsääntöisesti 70% palautuksista ja mahdolliset lopputyöt vaaditaan läpipääsyyn). Jos kurssin päättyessä riittäviä tehtäviä ei ole palautettu, voi oppilas palauttaa kaikki tehtävät 1 vuoden sisällä kurssin päättymisestä erikseen sovittuna ajankohtana. Tällä tehtävistä ei anneta erillistä palautetta.

Opiskelijan työmäärä

Luokassa opiskelija osallistuu tehtäviin harjoituksiin, ja saa säännöllistä palautetta ja apua. Luokkajan ulkopuolella opiskelija suorittaa itsenäisesti kotitehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kurssilla käydään seuraavia asioita:
- Illustraattorin perusteet (shapes, pen tool, pathfinder, shape builder, liukuvärit, kuviot, väripaletit, artboardit, kuvien jäljentäminen yms.)
- Indesignin perusteet (sivuasetukset, masterit/parentit, paragraph styles, fontit, tulostus-/julkaisuasetukset, taitto, kuvatyökalut yms.)
- Photoshopin perusteita (valintatyökalut, maskaus, layerit, tehostelayerit yms.)
- erilaiset kuvaformaatit
- vektori- ja rasterigrafiikan erot
- tulostuksessa ja digitaalisessa julkaisussa huomioonotettavat asiat

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat tekijät:
- tunneille osallistuminen
- aikatauluissa pysyminen
- tehtävänannon seuraaminen
- palautettavien tehtävien laatu
- kehittymisen osoittaminen
- osaamisen soveltaminen (esim. kotitehtävän vieminen minimivaatimuksia pidemmälle)

Arvostelu: Hylätty: 0/-, Kesken: 1, Välttävä: 2, Kohtalainen: 3, Hyvä: 4, Erinomainen: 5

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 22

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Suvi Pylvänen
  • Sarah-Jane Leavey
Ryhmät
  • GDKV24SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Materiaali Learnissä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.

Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Osa tehtävistä kytkeytyy opiskelijoiden tekemään peliprojektiin.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Mikko Lehto
  • Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • GDKV24KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Videot, linkit ja tutoriaalit Learnissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys Game Design näyttöpäivässä (show & tell day).

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen TKI-integraatio

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti ohjeistuksien avulla. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutetut harjoitukset Illustratorissa ja InDesignissa

Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Petri Hurme
Vastuuopettaja

Sanna Haapanen

Ryhmät
  • GRKV24SP
    Graafinen muotoilu, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Learn alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteistyötä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

11.01.2024 - 25.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 23

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja

Panu Vuoristo

Ryhmät
  • SKKV23SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Kurssimateriaalit toimitetaan oppituntien aikana Teamsin tai Learnin kautta. Kotitehtävät toimitetaan (pääosin) Learnin kautta.
Materiaaliin sisältyy erilaisia harjoitustehtäviä, tukimateriaalia ja tutoriaaleja.
Tunneilla käydyistä asioista ei pääsääntöisesti tehdä erillistä materiaalipakettia etäoppimiskäyttöön. Toisin sanoen, oppilaat tekevät tarvittaessa muistiinpanoja tunnilla, ja poissaolo tilanteessa oppilas on itse velvollinen selvittämään tunnin sisällön (esimerkiksi kysymällä ryhmän muilta opiskelijoilta)

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Perustuu työviikkoon.
Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.

Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

- kurssitehtävät on palautettava ajallaan Learnin palautuskansioihin (tai erikseen ilmoitettavaan paikkaan)
- jos tehtävä ei palaudu ajoissa, tehtävä voidaan palauttaa kurssin lopussa. Tällöin tehtävästä ei kuitenkaan saa palautetta
- jos opiskelija on estynyt toimittamasta tehtäviä ajallaan, on mahdollisesta lykkäyksestä neuvoteltava opettajan kanssa hyvissä ajoin
- jos kaikkia tehtäviä ei ole palautettu kurssin päättyessä tai erikseen sovittuun päivämäärään mennessä, kurssisuoritus arvioidaan palautettujen tehtävien perusteella (pääsääntöisesti 70% palautuksista ja mahdolliset lopputyöt vaaditaan läpipääsyyn). Jos kurssin päättyessä riittäviä tehtäviä ei ole palautettu, voi oppilas palauttaa kaikki tehtävät 1 vuoden sisällä kurssin päättymisestä erikseen sovittuna ajankohtana. Tällä on kuitenkin laskeva vaikutus pisteytykseen eikä tehtävistä anneta erillistä palautetta

Opiskelijan työmäärä

Luokassa opiskelija osallistuu tehtäviin harjoituksiin, ja saa säännöllistä palautetta ja apua. Luokkajan ulkopuolella opiskelija suorittaa itsenäisesti kotitehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kurssilla käydään seuraavia asioita:
- Illustraattorin perusteet (shapes, pen tool, pathfinder, shape builder, liukuvärit, kuviot, väripaletit, artboardit, kuvien jäljentäminen yms.)
- Indesignin perusteet (sivuasetukset, masterit/parentit, paragraph styles, fontit, tulostus-/julkaisuasetukset, taitto, kuvatyökalut yms.)
- Photoshopin perusteita (valintatyökalut, maskaus, layerit, tehostelayerit yms.)
- erilaiset kuvaformaatit
- vektori- ja rasterigrafiikan erot
- tulostuksessa ja digitaalisessa julkaisussa huomioonotettavat asiat

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat tekijät:
- tunneille osallistuminen
- aikatauluissa pysyminen
- tehtävänannon seuraaminen
- palautettavien tehtävien laatu
- kehittymisen osoittaminen
- osaamisen soveltaminen (esim. kotitehtävän vieminen minimivaatimuksia pidemmälle)

Arvostelu: Hylätty: 0/-, Kesken: 1, Välttävä: 2, Kohtalainen: 3, Hyvä: 4, Erinomainen: 5

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 24

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Mikko Lehto
  • Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja

Panu Vuoristo

Ryhmät
  • GDKV23SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Materiaali Learnissä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys, jossa jaat osaamisesi myös muulle luokalle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Osa tehtävistä kytkeytyy opiskelijoiden tekemään peliprojektiin.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 18.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Petri Hurme
Vastuuopettaja

Petri Hurme

Ryhmät
  • PAKV23KM
    Palvelumuotoilu, monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit, julkaistaan Learn-alustalla

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaa

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei liity TKI- tai työelämäyhteistyötä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 18.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Petri Hurme
Vastuuopettaja

Petri Hurme

Ryhmät
  • GRKV23SP
    Graafinen muotoilu, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit, julkaistaan Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaa

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei liity TKI- tai työelämäyhteistyötä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Frans Silvennoinen
Vastuuopettaja

Frans Silvennoinen

Ryhmät
  • MPKV23KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Nicholas Sweetman
  • Suvi Pylvänen
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • GDKV23KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Panu Vuoristo
Vastuuopettaja

Panu Vuoristo

Ryhmät
  • SKKV22SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Kurssimateriaalit toimitetaan oppituntien aikana Teamsin tai Learnin kautta. Kotitehtävät toimitetaan (pääosin) Learnin kautta.
Materiaaliin sisältyy erilaisia harjoitustehtäviä, tukimateriaalia ja tutoriaaleja.
Tunneilla käydyistä asioista ei pääsääntöisesti tehdä erillistä materiaalipakettia etäoppimiskäyttöön. Toisin sanoen, oppilaat tekevät tarvittaessa muistiinpanoja tunnilla, ja poissaolo tilanteessa oppilas on itse velvollinen selvittämään tunnin sisällön (esimerkiksi kysymällä ryhmän muilta opiskelijoilta)

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Perustuu työviikkoon.
Osallistut oppitunneille annetun aikataulun mukaan. Oppituntiharjoitusten lisäksi tehdään erikseen annettavia, itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä.

Jos sinulla on vastaava aiempi opintosuoritus (ts. korkeakoulutasoinen kurssisuoritus), olet opiskellut vuoden esim. kansanopistossa ja sinulla on työnäytteet esitettävissä tai sinulla on kurssia tasoa vastaava tai ylittävä osaaminen esim. työkokemuksen kautta ja portfolio esiteltävissä voit halutessasi pyrkiä hyväksilukemaan kurssin. Tästä on kuitenkin ensin keskusteltava kurssin opettajan kanssa

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

- kurssitehtävät on palautettava ajallaan Learnin palautuskansioihin (tai erikseen ilmoitettavaan paikkaan)
- jos tehtävä ei palaudu ajoissa, tehtävä voidaan palauttaa kurssin lopussa. Tällöin tehtävästä ei kuitenkaan saa palautetta
- jos opiskelija on estynyt toimittamasta tehtäviä ajallaan, on mahdollisesta lykkäyksestä neuvoteltava opettajan kanssa hyvissä ajoin
- jos kaikkia tehtäviä ei ole palautettu kurssin päättyessä tai erikseen sovittuun päivämäärään mennessä, kurssisuoritus arvioidaan palautettujen tehtävien perusteella (pääsääntöisesti 70% palautuksista ja mahdolliset lopputyöt vaaditaan läpipääsyyn). Jos kurssin päättyessä riittäviä tehtäviä ei ole palautettu, voi oppilas palauttaa kaikki tehtävät 1 vuoden sisällä kurssin päättymisestä erikseen sovittuna ajankohtana. Tällä on kuitenkin laskeva vaikutus pisteytykseen eikä tehtävistä anneta erillistä palautetta

Opiskelijan työmäärä

Luokassa opiskelija osallistuu tehtäviin harjoituksiin, ja saa säännöllistä palautetta ja apua. Luokkajan ulkopuolella opiskelija suorittaa itsenäisesti kotitehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kurssilla käydään seuraavia asioita:
- Illustraattorin perusteet (shapes, pen tool, pathfinder, shape builder, liukuvärit, kuviot, väripaletit, artboardit, kuvien jäljentäminen yms.)
- Indesignin perusteet (sivuasetukset, masterit/parentit, paragraph styles, fontit, tulostus-/julkaisuasetukset, taitto, kuvatyökalut yms.)
- Photoshopin perusteita (valintatyökalut, maskaus, layerit, tehostelayerit yms.)
- erilaiset kuvaformaatit
- vektori- ja rasterigrafiikan erot
- tulostuksessa ja digitaalisessa julkaisussa huomioonotettavat asiat

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat tekijät:
- tunneille osallistuminen
- aikatauluissa pysyminen
- tehtävänannon seuraaminen
- palautettavien tehtävien laatu
- kehittymisen osoittaminen
- osaamisen soveltaminen (esim. kotitehtävän vieminen minimivaatimuksia pidemmälle)

Arvostelu: Hylätty: 0/-, Kesken: 1, Välttävä: 2, Kohtalainen: 3, Hyvä: 4, Erinomainen: 5

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 01.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Degree Programme in Game Design
Opettaja
  • Panu Vuoristo
Ryhmät
  • GDKV22SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Frans Silvennoinen
  • Panu Vuoristo
Vastuuopettaja

Panu Vuoristo

Ryhmät
  • MPKV22KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 23

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Petri Hurme
Vastuuopettaja

Petri Hurme

Ryhmät
  • GRKV22SP
    Graafinen muotoilu, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit, julkaistaan Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei liity TKI- tai työelämäyhteistyötä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Panu Vuoristo
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • GDKV22KM
    Game design, part-time studies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Panu Vuoristo
Vastuuopettaja

Panu Vuoristo

Ryhmät
  • BTMKV22KP
    Biotuotemuotoilun koulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Panu Vuoristo
Vastuuopettaja

Panu Vuoristo

Ryhmät
  • SKKV21SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Opintojakson kuluessa opettaja jakaa oppimateriaalia, tiedostoja, linkkejä ym. kunkin lähiopetuskerran teeman mukaisesti Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssi on luonteeltaan peruskurssi, joten ei sellaisenaan soveltune hankekäyttöön

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssista ei järjestetä kirjallista tenttiä, mutta viikottaiset tehtävät on pääsääntöisesti palautettava seuraavaan oppituntiin mennessä. Suurempiin tehtäviin annetaan enemmän aikaa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelija osallistuu viikottaisille tunneille, ja tekee kunkin tunnin teeman mukaisesti mahdollisesti lisänä annettavat kotitehtävät. Lisäksi kurssilla suoritetaan yksi suurempi harjoitus.Kokonaistyömäärä vastaa viittä (5) opintopistettä.

Toteutuksen osien kuvaus

Kurssilla opiskelija oppii:
-käyttämään Adobe Illustratoria
-käyttämään Adobe Indesignia
-työskentelemään vektorigrafiikan parissa
-erilaisia kuvitustekniikoita
-taittamaan sisältöä julkaisukäyttöä varten

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja varten voi ottaa yhteyttä kurssin opettajaan

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat seuraavat tekijät:
-oppitunneille osallistuminen
-tehtävien palautukset
-palautettujen tehtävien toteutuksen laatu (mm. tehtävänannon ymmärtäminen, työpanos, edistymisen osoittaminen, työnjälki)

Arvosanat:
-Hylätty
-Kesken
-1: alin hyväksytty (osa tehtävistä puuttuu/ei juuri osallistumista opintoihin)
-2: välttävä (työjälki on heikkoa ja/tai osallistuminen on ollut minimaalista)
-3: tyydyttävä (kaikki tehtävät tehty, mutta huolimattomasti)
-4: hyvä (tehtävät on tehty oikein)
-5: erinomainen (tehtävät on tehty näyttävästi ja/tai ne osoittavat suurta työpanosta)

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Panu Vuoristo
Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät
  • GDKV21SP
    Game design, full-time studies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
- InDesign ohjelman ja taiton perusteet
- osaat Illustrator ohjelman perusteet sekä toteuttaa vektorigrafiikkaa
- ymmärrät eri tiedostomuodot ja niiden käytön
- osaat sommitella ja käyttää kuvia julkaisuissa
- hallitset painovalmiin ja digitaalisen aineiston tuottamisen ja ymmärrät eri painotekniikoita
- osaat hyödyntää ohjelmien ominaisuuksia, jotta työskentely olisi mahdollisimman tehokasta

Sisältö

Miten taittaa julkaisuja ja tehdä kuvitusta vektorigrafiikalla?
Miten valita oikea typografia, väriprofiili ja paperi?
Kuinka tallentaa tiedosto tarkoituksen mukaisessa tiedostomuodossa ja hallita tiedostoja ohjelmistojen välillä?
Kuinka valitset kuhunkin työhön sopivat työkalut ja työskentelytavat?

Muodissa ja puvustuksessa on tärkeää hallita sommittelu ohjelmien avulla: vaate + ihminen + moodboard = visuaaliset presentaatiot.

Opiskelumateriaali

Videot, linkit ja tutoriaalit Learnissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys Game Design näyttöpäivässä (show & tell day).

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei TKI-yhteistyötä

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti ohjeistuksien ja videoiden avulla. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutetut harjoitukset Illustratorissa ja InDesignissa