Siirry suoraan sisältöön

Tarve, tuki ja vastuuLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00CU73

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tuija Suikkanen-Malin

Osaamistavoitteet

Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.

Sisältö

Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

18.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
  • Päivi Petrelius
  • Marko Raitanen
  • Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja

Päivi Petrelius

Ryhmät
  • SOKV23SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.

Sisältö

Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan lukujärjestyksen mukaan. Toteutus sisältää aikaan sidottua kontaktiopetusta 20 h. Opiskelija saa ennakkotiedot toteutuksesta s-postissa ennen opintojakson alkua. Opiskelija voi valita, osallistuuko kontaktiopetukseen paikan päällä vai verkossa. Verkko-opiskelu on kontaktiopetuksessa aikaan sidottua.

Kontaktiopetus 15.2. 2024 toteutetaan ensisijaisesti lähiopetuksena ja opetuksessa hyödynnetään taidetyöskentelyä. Tähän osallistutaan paikan päällä. Jos paikan päällä osallistuminen ei ole mahdollista, sovitaan korvaava tehtävä vastuuopettajan kanssa opintojakson alkaessa. Opintojakson tarkempi kuvaus ja ohjeet tulevat Learn-pohjalle.

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää johdattelun teemaan, PBL-työskentelyä, kirjallisuuspiirin sekä tehtäviä ja harjoituksia. Lisäksi osioon kuuluu työelämän/TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.

Nopeutettu oppimisväylä:
Opintojakso sisältää johdattelun teemaan, PBL-työskentelyä, kirjallisuuspiirin sekä tehtäviä ja harjoituksia. Lisäksi osioon kuuluu työelämän/TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta. Tehtävien nopeuttaminen on mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso sisältää johdattelun teemaan, PBL-työskentelyä, kirjallisuuspiirin sekä tehtäviä ja harjoituksia. Lisäksi osioon kuuluu työelämän/TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta. Tehtävien nopeuttaminen on mahdollista.

TKI ja työelämäyhteistyö

Hanketyö toteutuu jaksolla yhteistyöprojekteissa tai TKI-akatemiamallilla..

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 20 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 45 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opetukseen kuuluu aikaan sidottua kontaktiopetusta 20 tuntia. Kontaktiopetusta järjestetään
18.1. klo 13-16.15
19.1. klo 9-12.15
15.2. klo 9-16.15 (iltapäivällä taidetyöskentely, edellyttää läsnäoloa paikan päällä)
16.2. klo 9-12.15 (PBL koonti, edellyttää läsnäoloa verkossa tai paikan päällä)
14.3. klo 13-16.15
17.5. klo 9-12.15

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Tuomo Paakkonen
  • Teija Nuutinen
Vastuuopettaja

Teija Nuutinen

Ryhmät
  • SOKV22SY
    Sosiaaliala, yamk

Tavoitteet

Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.

Sisältö

Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Opiskelija saa ennakkotiedot toteutuksesta s-postissa ja hän valitsee kirjautuessaan Learn alustalle opiskeleeko hän lähi- ja hybriditoteutuksessa, joka perustuu lukujärjestystietoihin vai verkko-opetuksessa, johon liitty kaksi kertaa 1,5 tunnin aikaan sidottu tapaaminen Teamsilla pienryhmässä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluuTKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.

Nopeutettu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Työelämän ja/tai Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Tehtävien teon ja tiedonhankinnan nopeuttaminen on mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Hanke työn ja tehtävät voidaan liittää myös omaan työhön.

TKI ja työelämäyhteistyö

Hanketyö toteutuu jaksolla yhteistyöprojekteissa tai TKI-akatemiamallilla..

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 16 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 49 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opetukseen kuuluu aikaansidottua opetusta vähintään 2x 1,5 tuntia PBL tutoriaalit.
Pienryhmissä PBL tutoriaali 1: 20.01.23 lähi-ja hybridi opetus klo 13-14.30 TAI verkko-opetus 19.01.23 klo 16.30-18
PBL tutoriaali 2: 17.02.23 lähi- ja hybridi opetus klo 9-10.30 TAI verkko-opetus 20.02.23.klo 16.30-18

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Suvi Vallenius
  • Tanja Mäkelä
  • Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja

Tuija Suikkanen-Malin

Ryhmät
  • SOKV21SY
    Sosiaaliala, yamk

Tavoitteet

Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.

Sisältö

Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluuTKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.

Nopeutettu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Työelämän ja/tai Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Tehtävien teon ja tiedonhankinnan nopeuttaminen on mahdollista.

Työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Hanke työn ja tehtävät voidaan liittää myös omaan työhön.

TKI ja työelämäyhteistyö

Hanketyötä tehdään 2 opintopistettä yhteistyössä Kymsoten kehittämistyön kanssa. Opiskelijoille tarjotaan valinnaisesti hankkeita. Työskentely toteutetaan ryhmissä.
Työelämävieraat mahdollisia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 16 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 49 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.