Tarve, tuki ja vastuuLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CU73
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tuija Suikkanen-Malin
Osaamistavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
18.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
- Päivi Petrelius
- Marko Raitanen
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Päivi Petrelius
Ryhmät
-
SOKV23SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan lukujärjestyksen mukaan. Toteutus sisältää aikaan sidottua kontaktiopetusta 20 h. Opiskelija saa ennakkotiedot toteutuksesta s-postissa ennen opintojakson alkua. Opiskelija voi valita, osallistuuko kontaktiopetukseen paikan päällä vai verkossa. Verkko-opiskelu on kontaktiopetuksessa aikaan sidottua.
Kontaktiopetus 15.2. 2024 toteutetaan ensisijaisesti lähiopetuksena ja opetuksessa hyödynnetään taidetyöskentelyä. Tähän osallistutaan paikan päällä. Jos paikan päällä osallistuminen ei ole mahdollista, sovitaan korvaava tehtävä vastuuopettajan kanssa opintojakson alkaessa. Opintojakson tarkempi kuvaus ja ohjeet tulevat Learn-pohjalle.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso sisältää johdattelun teemaan, PBL-työskentelyä, kirjallisuuspiirin sekä tehtäviä ja harjoituksia. Lisäksi osioon kuuluu työelämän/TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.
Nopeutettu oppimisväylä:
Opintojakso sisältää johdattelun teemaan, PBL-työskentelyä, kirjallisuuspiirin sekä tehtäviä ja harjoituksia. Lisäksi osioon kuuluu työelämän/TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta. Tehtävien nopeuttaminen on mahdollista.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso sisältää johdattelun teemaan, PBL-työskentelyä, kirjallisuuspiirin sekä tehtäviä ja harjoituksia. Lisäksi osioon kuuluu työelämän/TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta. Tehtävien nopeuttaminen on mahdollista.
TKI ja työelämäyhteistyö
Hanketyö toteutuu jaksolla yhteistyöprojekteissa tai TKI-akatemiamallilla..
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 20 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 45 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opetukseen kuuluu aikaan sidottua kontaktiopetusta 20 tuntia. Kontaktiopetusta järjestetään
18.1. klo 13-16.15
19.1. klo 9-12.15
15.2. klo 9-16.15 (iltapäivällä taidetyöskentely, edellyttää läsnäoloa paikan päällä)
16.2. klo 9-12.15 (PBL koonti, edellyttää läsnäoloa verkossa tai paikan päällä)
14.3. klo 13-16.15
17.5. klo 9-12.15
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Tuija Suikkanen-Malin
- Tuomo Paakkonen
- Teija Nuutinen
Vastuuopettaja
Teija Nuutinen
Ryhmät
-
SOKV22SYSosiaaliala, yamk
Tavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla
Yksilölliset oppimisväylät
Opiskelija saa ennakkotiedot toteutuksesta s-postissa ja hän valitsee kirjautuessaan Learn alustalle opiskeleeko hän lähi- ja hybriditoteutuksessa, joka perustuu lukujärjestystietoihin vai verkko-opetuksessa, johon liitty kaksi kertaa 1,5 tunnin aikaan sidottu tapaaminen Teamsilla pienryhmässä.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluuTKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.
Nopeutettu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Työelämän ja/tai Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Tehtävien teon ja tiedonhankinnan nopeuttaminen on mahdollista.
Työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Hanke työn ja tehtävät voidaan liittää myös omaan työhön.
TKI ja työelämäyhteistyö
Hanketyö toteutuu jaksolla yhteistyöprojekteissa tai TKI-akatemiamallilla..
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 16 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 49 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opetukseen kuuluu aikaansidottua opetusta vähintään 2x 1,5 tuntia PBL tutoriaalit.
Pienryhmissä PBL tutoriaali 1: 20.01.23 lähi-ja hybridi opetus klo 13-14.30 TAI verkko-opetus 19.01.23 klo 16.30-18
PBL tutoriaali 2: 17.02.23 lähi- ja hybridi opetus klo 9-10.30 TAI verkko-opetus 20.02.23.klo 16.30-18
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
- Tuija Suikkanen-Malin
- Suvi Vallenius
- Tanja Mäkelä
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Tuija Suikkanen-Malin
Ryhmät
-
SOKV21SYSosiaaliala, yamk
Tavoitteet
Teet ehkäisevää työtä sosiaalialalla suunnitelmallisesti ja osaat arvioida sitä.
Osaat määritellä sosiaalipalvelujen tarpeita asiakas- ja asiakasryhmälähtöisesti.
Osaat käyttää sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä tarpeiden ja resurssien mukaisesti ja arvioida niiden vaikutuksia.
Ymmärrät ja hyväksyt sosiaalialan prosessien omistajien vastuut.
Sisältö
Miten teet suunnitelmallista ehkäisevää työtä sosiaalialalla?
Miten arvioit ehkäisevää työtä?
Miten käytät sosiaalisen tuen menetelmiä ja välineitä?
Miten arvioit sosiaalisen tuen menetelmien vaikutuksia?
Miten ymmärrät ja hyväksyt prosessien omistajien vastuut?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-oppimisalustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluuTKI-toiminnan kanssa toteutettavaa kehittämistyötä. Lähiopetus tukee oppimisen etenemistä ja vahvistaa sosiaalista tiedonmuodostusta.
Nopeutettu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Työelämän ja/tai Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Tehtävien teon ja tiedonhankinnan nopeuttaminen on mahdollista.
Työhön integroitu oppimisväylä: Opintojakson toteutuksessa on kolme osiota. Ehkäisevä työ ja varhainen tuki sekä ehkäisevän työn käytännöt (sisältää PBL työskentelyn), kirjallisuuspiiristä sekä tehtävistä tai harjoitteista. Lisäksi osioon kuuluu Xamkin TKI-toiminnan kanssa toteutettavaa hanketyötä meneillään olevissa hankkeissa. Hanke työn ja tehtävät voidaan liittää myös omaan työhön.
TKI ja työelämäyhteistyö
Hanketyötä tehdään 2 opintopistettä yhteistyössä Kymsoten kehittämistyön kanssa. Opiskelijoille tarjotaan valinnaisesti hankkeita. Työskentely toteutetaan ryhmissä.
Työelämävieraat mahdollisia.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistuntimäärä 135 tuntia jakautuu seuraavasti:
Lähiopetusta 16 tuntia
Kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuskeskustelu 49 tuntia.
Tehtävät 30 tuntia
Verkosto- ja ryhmätyöskentelyä yhteensä 40 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja aktiivinen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Sosionomi (AMK) tai geronomi (AMK) -tutkinto ja riittävä alan työkokemus.