Counselling and participationLaajuus (5 cr)
Code: SO00CU97
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
10.03.2025 - 31.07.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, school wellbeing
Teachers
- Hanna Haatainen
- Hanna-Leena Lipsanen
Groups
-
KHSA24SPSocial Services, school wellbeing, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. [Jyväskylä]: Jyväskylän yliopisto.
Yksilölliset oppimisväylät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, projektiluonteisesta hyvinvointiviikon toteutuksesta (vko ) seminaarista ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Projektiluonteinen työelämätoteutus kampuksella: hyvinvointiviikko.
Tentit ja muut määräajat
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Numeraalinen arviointi 1-5
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 21.02.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
- Hanna Lehtinen
- Ann-Mari Sippu
Groups
-
SOKT24SPSocial services, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Aloitusinfossa ja tunneilla ohjeistetaan opiskelumateriaalista.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojaksoon sisältyy läsnäoloa edellyttäviä osuuksia.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tehtäviä voi osin soveltaa käytäntöön. Opintojaksolla on työelämänedustajien luentoja.
Tentit ja muut määräajat
Aloitusinfossa ja tunneilla ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h opiskelijan työtuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Sisältää osuudet osallisuudesta, ohjauksesta sekä sosiaalipedagogiikasta, sekä lisäksi tutoriaalit.
Further information
Opintojaksolle sisältyy läsnäoloa edellyttäviä osuuksia (harjoituksia ja työelämän luennoitsijat), etenkin osallisuusviikolla 3.-6.2.2025. (Tarkentuu Osallisuusviikon ohjelman julkaisun myötä.) Tämän lisäksi tutoriaalit edellyttävät läsnäoloa.
Workshop 1. ja 2. ovat ryhmätyönohjausta kampuksella 1,5-2 h/ kerta. Toteutuksesta vastaavat lehtori Tia-Marika Sohlman & Xamk:n opiskeluhyvinvoinnin psykologi Karoliina Peltola. Ilmoittautuminen näihin kertoihin pyydetään ennakkoon. Kyseessä on kahden kerran kokonaisuus. Vaihtoehtoisena suorituksena on kirjareflektio aiheeseen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Aloitusinfossa ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset ja niiden arviointi.
Opintojaksolla on arvioitavia tehtäviä jotka arvioidaan asteikolla 1-5 tai hyväksytty / hylätty.
Läsnäoloa vaativat osuudet arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
07.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Kati Vapalahti
Groups
-
SOMI24SPSocial Services, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen, tuntitehtävät sekä kaksi palautettavaa tehtävää. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari. Tarkempi kuvaus kohdassa "Toteutuksen osien kuvaus"
Opetusmenetelminä ovat luennot, yksilö-, pari- ja pienryhmäharjoitteet ja tehtävät sekä työelämässä toteutettava ohjausharjoite. Lisäksi simulaatio -opetusta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämäkytkös: Työelämävieraat/ -vierailut sekä työelämään sovellettavat tehtävät.
Tentit ja muut määräajat
Ks. alla kohta "Toteutuksen osien kuvaus"
Opiskelijan työmäärä
135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu
- 3 op Sosiaalipedagogiikka ja ryhmien ohjaus: (Kati Vapalahti). Osuus koostuu luennoista ja ryhmätehtävistä, ryhmäohjausharjoitteista sekä niiden reflektoinnista. Numeerisesti arvioitava kirjallinen tehtävä.
- 2 op Asiakasprosessi ja palveluohjaus (Seija Nissinen). Osuus koostuu luennoista ja tunneilla tehtävistä harjoitteista sekä oppimispäiväkirja -tehtävästä (numeerisesti arvioitava). Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin muiden opintojaksojen kanssa yhteiset simulaatio -harjoitteet lukujärjestyksen mukaisesti (pakollinen).
Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin kanssa toteutettava yhteinen moduuliseminaari lukujärjestyksen mukaisesti. Seminaariin osallistuminen on arvioitava suoritus eli läsnäolo pakollinen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi koostuu opintojakson eri oppimistehtäviin osallistumisesta ja numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (kaksi kirjallista tehtävää).
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
15.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Kati Vapalahti
Groups
-
SOMI24KMSocial Services, part-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Opintojakson Learn -alustalla esitettävä materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen Mikkelin Kampuksella. Lisäksi Ryhmien ohjaus -tehtävän tekeminen ja Asiakasprosessi ja palveluohjaus -teemaan liittyvä tehtävä. Lisäksi toteutukseen kuuluu ennakkotehtävä, joka lähetetään opiskelijoille viikolla 33.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet sosiaalialan työssä, jossa voi saavuttaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, voit suorittaa opintojakson työhön integroituna erillisen tehtävän pohjalta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit opiskella vastaavan toteutuksen aikaisemman ryhmän mukana.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät ovat soveltavia työelämässä toteutettavia/ työelämäläheisiä tehtäviä.
Tentit ja muut määräajat
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 työtuntia
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 18.10.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
30 - 65
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Harri Mäkinen
- Miia Heikkinen
- Miia Jyräs
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
Groups
-
SOKT24KMSocial services, part-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa (teams).
Yksilölliset oppimisväylät
Teamsin aloitustunneilla ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tehtäviä voi osin soveltaa sosiaalialan työhön.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät liittyvät soveltaen todellisiin työelämän tilanteisiin.
Tentit ja muut määräajat
Tehtävät ja suoritusajat (1., 2. ja 3. suorituskerta) ilmoitetaan opintojakson alkaessa (teams).
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Toteutuksen osien kuvaus
Sisältää osuudet osallisuudesta, ohjauksesta sekä sosiaalipedagogiikasta.
Further information
Opintojakso sisältää läsnäolovelvollisuutta vaativia osuuksia: tutoriaalit ja workshop.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty / hylätty opintotehtävien perusteella.
Numeerinen arviointiasteikko 1-5.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
04.03.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Hanna Haatainen
- Hanna-Leena Lipsanen
Groups
-
KHSA23SPSocial Services, school wellbeing, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Learn alustalla mainittu materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Viikkotyöpohjainen toteutus lukuun ottamatta viikkoa 15, joka on hyvinvointiviikko ja toteutetaan työelämän kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Hyvinvointiviikko viikko 15 toteutetaan työelämän kanssa yhteistyössä monialaisesti muiden opiskelijaryhmien kanssa.
Opiskelijan työmäärä
5 op eli 135 tuntia opiskelijan työmäärää.
Evaluation scale
1-5
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 25.02.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Harri Mäkinen
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
Groups
-
SOKT23SPSocial services, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali esitellään Learn -oppimisalustalla
Evaluation scale
1-5
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Kati Vapalahti
Groups
-
SOMI23SPSocial Services, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen, tuntitehtävät sekä kaksi palautettavaa tehtävää. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari. Tarkempi kuvaus kohdassa "Toteutuksen osien kuvaus"
Opintoja nopeuttava väylä:
Vastaavan opintojakson voi suorittaa aikaisempien toteutusten mukana.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa hankkeessa tai projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämäkytkös: Työelämävieraat/ -vierailut sekä työelämään sovellettavat tehtävät. Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari yhdessä työelämän edustajien kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Ks. alla kohta "Toteutuksen osien kuvaus"
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoon kuuluu keväällä 2024 järjestettävä kansainvälisyysviikko.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu
- 3 op Sosiaalipedagogiikka ja ryhmien ohjaus: (Kati Vapalahti). Osuus koostuu luennoista ja ryhmätehtävistä, ryhmäohjausharjoitteista sekä niiden reflektoinnista. Numeerisesti arvioitava kirjallinen tehtävä.
- 2 op Asiakasprosessi ja palveluohjaus (Seija Nissinen). Osuus koostuu luennoista ja tunneilla tehtävistä harjoitteista sekä oppimispäiväkirja -tehtävästä (numeerisesti arvioitava) sekä osallistuminen kansainvälisyysviikolle. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin muiden opintojaksojen kanssa yhteiset simulaatio -harjoitteet lukujärjestyksen mukaisesti (pakollinen).
Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin sekä työelämän edustajien kanssa toteutettava yhteinen moduuliseminaari lukujärjestyksen mukaisesti. Seminaariin osallistuminen on arvioitava suoritus eli läsnäolo pakollinen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi koostuu opintojakson eri oppimistehtäviin osallistumisesta ja numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (kaksi kirjallista tehtävää).
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
04.09.2023 - 15.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Kati Vapalahti
Groups
-
SOMI23KMSocial Services, part-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Opintojakson Learn -alustalla esitettävä materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen Mikkelin Kampuksella. Lisäksi ja ryhmien ohjaus -tehtävän tekeminen ja Asiakasprosessi ja palveluohjaus -teemaan liittyvä tehtävä. Lisäksi toteutukseen kuuluu ennakkotehtävä, joka lähetetään opiskelijoille viikolla 36.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet sosiaalialan työssä, jossa voi saavuttaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, voit suorittaa opintojakson työhön integroituna esittämäsi ja hyväksytyn suunnitelman pohjalta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit opiskella vastaavan toteutuksen aikaisemman ryhmän mukana.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät ovat soveltavia työelämässä toteutettavia/ työelämäläheisiä tehtäviä.
Tentit ja muut määräajat
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 työtuntia
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
28.08.2023 - 13.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
25 - 45
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tuomo Paakkonen
- Tia-Marika Sohlman
Teacher in charge
Merja Nurmi
Groups
-
SOKT23KMSocial services, part-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen toteutus:
Työjärjestykseen merkityillä aloitustunneilla ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset. Jaksoon liittyy myös tläsnäoloa edellyttävää tutoriaalityöskentelyä, harjoitustustunteja ja tehtävien purkutunteja.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tehtäviä voi osin soveltaa sosiaalialan työhön.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät liittyvät todellisiin työelämän tilanteisiin.
Tentit ja muut määräajat
Tehtävät ja suoritusajat (1., 2. ja 3. suorituskerta) ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opiskelijan työmäärä
135 t, joka koostuu arvioitavista oppimistehtävistä, verkkotyöskentelystä ja tutoriaalista.
Toteutuksen osien kuvaus
Sisältää osuudet osallisuudesta, ohjauksesta sekä sosiaalipedagogiikasta.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty / hylätty opintotehtävien perusteella. Lisäksi jaksoon kuuluu verkkotyöskentelyä ja tutoriaali, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 30.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tuomo Paakkonen
- Tia-Marika Sohlman
Teacher in charge
Tia-Marika Sohlman
Groups
-
SOKT22SPSocial services, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson osaamistavoitteet:
Osaat tavoitteellisesti, ohjaavat säädökset ja ohjeet huomioiden, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita sosiaalialalla.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat ohjauksen sosiaalialan asiakastyön prosesseissa ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö:
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin ohjaustyön kannalta liittyy?
Miten suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita sosiaalialalla?
Miten ja millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Evaluation scale
1-5
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 31.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Seija Nissinen
Groups
-
SOMI22SPSocial Services, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen, tuntitehtävät, palautettava tehtävä sekä tentti. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen modululiseminaari. Tarkempi kuvaus kohdassa "Toteutuksen osien kuvaus"
Opintoja nopeuttava väylä:
Vastaavan opintojakson voi suorittaa aikaisempien toteutusten mukana.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämäkytkös: Työelämävieraat/ -vierailut sekä työelämään sovellettavat tehtävät. Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari yhdessä työelämän edustajien kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Ks. alla kohta "Toteutuksen osien kuvaus"
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoon kuuluu keväällä 2023 järjestettävä kansainvälisyysviikko.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu
- 3 op Sosiaalipedagogiikka ja ryhmien ohjaus: (Kati Vapalahti). Osuus koostuu luennoista ja ryhmätehtävistä, ryhmäohjausharjoitteista sekä niiden reflektoinnista. Keväällä 2022 järjestettävään kansainvälisyysviikkoon osallistuminen. Numeerisesti arvioitava kirjallinen tehtävä.
- 2 op Asiakasprosessi ja palveluohjaus (Seija Nissinen). Osuus koostuu luennoista ja tunneilla tehtävistä harjoitteista sekä oppimispäiväkirja -tehtävästä. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin muiden opintojaksojen kanssa yhteiset simulaatio -harjoitteet lukujärjestyksen mukaisesti (pakollinen).
Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin sekä työelämän edustajien kanssa toteutettava yhteinen moduuliseminaari 24.5.2023. Seminaariin osallistuminen on arvioitava suoritus eli läsnäolo pakollinen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi koostuu opintojakson eri oppimistehtäviin osallistumisesta ja numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (kaksi kirjallista tehtävää).
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
12.09.2022 - 16.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Seija Nissinen
- Tuula Tarhonen
Teacher in charge
Kati Vapalahti
Groups
-
SOMI22KMSocial Services, part-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Opintojakson Learn -alustalla esitettävä materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen ja ryhmien ohjaus -tehtävän tekeminen. Lisäksi Asiakasprosessi ja palveluohjaus -teemaan liittyvä tehtävä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet sosiaalialan työssä, jossa voi saavuttaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, voit suorittaa opintojakson työhön integroituna esittämäsi ja hyväksytyn suunnitelman pohjalta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit opiskella vastaavan toteutuksen aikaisemman ryhmän mukana.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ryhmien ohjaukseen liittyvä oppimistehtävä on soveltava työelämässä toteutettava tehtävä.
Tentit ja muut määräajat
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 työtuntia
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 30.11.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Maija Olli
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
Teacher in charge
Merja Nurmi
Groups
-
SOKT22KMSocial services, part-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen toteutus:
Työjärjestykseen merkityillä aloitustunneilla ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset. Jaksoon liittyy myös tutoriaalityöskentelyä, opetustunteja ja tehtävien purkutunteja.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tehtäviä voi osin soveltaa sosiaalialan työhön.
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opiskelijan työmäärä
135 t, joka koostuu arvioitavista oppimistehtävistä, verkkotyöskentelystä ja tutoriaalista.
Toteutuksen osien kuvaus
Sisältää osuudet osallisuudesta, ohjauksesta sekä sosiaalipedagogiikasta
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty / hylätty opintotehtävien perusteella. Lisäksi jaksoon kuuluu verkkotyöskentelyä ja tutoriaali, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 25.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Teacher in charge
Kati Vapalahti
Groups
-
SOMI21SPSosionomi, päivätoteutus
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen, tuntitehtävät, palautettava tehtävä sekä tentti. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen modululiseminaari. Tarkempi kuvaus kohdassa "Toteutuksen osien kuvaus"
Opintoja nopeuttava väylä:
Vastaavan opintojakson voi suorittaa aikaisempien toteutusten mukana.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämäkytkös: Työelämävieraat/ -vierailut sekä työelämään sovellettavat tehtävät. Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari yhdessä työelämän edustajien kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Ks. alla kohta "Toteutuksen osien kuvaus"
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoon kuuluu keväällä 2022 järjestettävä kansainvälisyysviikko.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu
- 3 op Sosiaalipedagogiikka ja ryhmien ohjaus: (Kati Vapalahti). Osuus koostuu luennoista ja ryhmätehtävistä, ryhmäohjausharjoitteista sekä niiden reflektoinnista. Keväällä 2022 järjestettävään kansainvälisyysviikkoon osallistuminen. Numeerisesti arvioitava kirjallinen tehtävä.
- 2 op Asiakasprosessi ja sosiaaliohjaus (Seija Nissinen). Osuus koostuu luennoista ja tunneilla tehtävistä harjoitteista. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin muiden opintojaksojen kanssa yhteiset simulaatio -harjoitteet lukujärjestyksen mukaisesti (pakollinen) sekä Learn -tentti 9.3.2022 klo 9.00-13.00.
Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin sekä työelämän edustajien kanssa toteutettava yhteinen moduuliseminaari 25.5.2022 klo 10.00-14.00. Seminaariin osallistuminen on arvioitava suoritus eli läsnäolo pakollinen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi koostuu opintojakson eri oppimistehtäviin osallistumisesta ja numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (tentti ja kirjallinen tehtävä).
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
01.01.2022 - 03.06.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Promotion of Functional Ability
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Auli Jungner
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
Teacher in charge
Auli Jungner
Groups
-
SOKT21SPSocial services, full-time studies
Objective
You are able to plan, implement and evaluate target-oriented counselling by supporting clients' involvement and sense of community.
You know group dynamic models and are able to identify the phenomena related to them.
You are able to apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation.
You understand the process of the client work and the meaning of case management.
You are able to reflect your own strengths and development challenges as a counselor.
Content
How can clients' involvement and sense of community be supported according to the plan in a target-oriented way?
What kind of group dynamic models and phenomena exist?
How can you apply the principles and methods of social pedagogics and socio-cultural animation in different social work environments?
What kind of stages do the client processes involve?
What kind of reflection methods can you use for developing your own work as a counsellor?
Evaluation scale
1-5