Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyöLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00DV28
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
03.03.2025 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Pauliina Lehto
- Satu Sällilä
Ryhmät
-
THKV22SPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella ja itsenäisenä työskentelynä verkossa. Opiskelijan tulee olla läsnä lähiopetustunneilla. Ensimmäisellä lähiopetuskerralla annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso koostuu arvioitavista tehtävistä. Tehtävät Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 tuntia
1 op = 27 tuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso muodostuu tavoitteiden mukaisista teemoista, joihin sisältyy ryhmätöitä ja itsenäistä työskentelyä. Tehtäviin on osoitettu materiaalia learn-alustalla ja materiaalia on aiheiden mukaisesti etsittävä itse.
Lisätietoja opiskelijoille
pauliina lehto@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti (1-5). Kokonaisarviointiin sisältyvistä tehtävistä osa arvioidaan numeraalisesti (1-5) ja osa asteikolla hyväksytty - hylätty.
Opintojakson arviointi perustuu opintojaksolla tehtäviin ryhmätöihin, yksilölliseen oppimistehtävään,aktiiviseen tuntityöskentelyyn ja prekliinisiin harjoituksiin. Myöhässä palautettujen tehtävien arvosana alenee yhdellä arvosanalla.
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 23.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Matias Karvonen
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Karoliina Rötkö
- Satu Sällilä
- TerSYNN8 TerSTYNN
Ryhmät
-
THMI22KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.
NEUKO-tietokanta. Duodecim. Terveysportti.
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin 2017. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Muu Learnissa oleva materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso koostuu kouluikäisen terveydenhoitajatyöstä 2 op, nuoren (opiskeluth) terveydenhoitajatyöstä 1,5 op, mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op ja ryhdin tukimisesta 0,5 op.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon liittyy neljän viikon pituinen harjoittelu opiskelu-ja/tai kouluterveydenhuollossa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kouluterveydenhuollosta on luokassa tehtävä pari- tai pienryhmätentti.
Opiskeluterveydenhuollosta on Learn-tentti.
Mielenterveys- ja päihdetyöstä on ryhmätehtävä.
Simulaatio kouluterveydenhuolto & mielenterveys- ja päihdetyö.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakso sisältää esimerkkejä eri kulttuureista tulevan koululaisen ja opiskelijan sekä hänen perheensä kohtaamisesta.
Opiskelijan työmäärä
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 t
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso jakautuu seuraaviin osiin:
Kouluikäisen terveydenhoitajatyö 2,0 op,
Nuoren (opiskelija) terveydenhoitajatyö 1,5 op
Ryhdin tutkiminen 0,5 op
Mielenterveys- ja päihdetyö 1 op
Simulaatio kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö & mielenterveys- ja päihdetyö 2 tuntia
Kouluikäisen ja nuoren ravitsemus 2 tuntia
Koulukuraattorin työ 2 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvotteisia (100 %) ovat ryhti- ja ravitsemustunnit sekä tunnit koulukuraattorin työstä. Osa muista tunneista on myös läsnäolovelvotteisia.
Simulaatio kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyöstä & mielenterveys- ja päihdetyöstä on pakollinen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kouluikäisen terveydenhoitajatyö, pari- tai ryhmätentti, numeraalinen arviointi (1-5).
Nuoren terveydenhoitajatyö (opiskeluterveydenhuolto), Learn-tentti, numeraalinen arviointi (1-5).
Simulaatio hyväksytty-hylätty.
Mielenterveys- ja päihdetyön tehtävä, numeraalinen arviointi (1-5).
Opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötenttinä Examissa. Arvosanaa voi korottaa yhden kerran.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 24.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Emma Mikkonen
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Karoliina Rötkö
- Satu Sällilä
- TerSYNN8 TerSTYNN
Ryhmät
-
THMI21KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.
NEUKO-tietokanta. Duodecim. Terveysportti.
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen väylä: sinulla on mahdollisuus osallistua työjärjestyksen mukaiseen opetukseen.
Ei nopeuttavaa oppimisväylää.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on käytännön esimerkkejä.
Opintojaksoon liittyy 5 opintopistettä harjoittelua opiskelu-ja/tai kouluterveydenhuollossa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kouluterveydenhuollosta on luokassa tehtävä pari- tai pienryhmätentti.
Opiskeluterveydenhuollosta on Learn-tentti.
Mielenterveys- ja päihdetyöstä on ryhmätehtävä.
Tentit arvioidaan arvosanoilla 1-5. Mielenterveys- ja päihdetyön ryhmätehtävä arvioidaan arvosanoilla 1-5.
Simulaatio kouluterveydenhuolto & mielenterveys- ja päihdetyö. Hyväksytty-hylätty.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakso sisältää esimerkkejä eri kulttuureista tulevan koululaisen ja opiskelijan sekä hänen perheensä kohtaamisesta.
Opiskelijan työmäärä
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 t
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso jakautuu seuraaviin osiin:
Kouluterveydenhuolto 2,0 op,
Opiskeluterveydenhuolto1,5 op
Ryhdin tutkiminen 0,5 op
Mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op
Kouluikäisen ja nuoren ravitsemus 2 tuntia
Koulukuraattorin työ 2 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvotteisia ovat ryhti- ja ravitsemustunnit. Simulaatiotunnit ovat pakollisia. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tunneilla suositellaan läsnäoloa.
Opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötenttinä Examissa. Arvosanaa voi korottaa yhden kerran.
Tätä opintojaksoa täydentää kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyön harjoittelu (5 op).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritettu Learn-tentti, pari/ryhmätentti, tehtävät ja simulaatio.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Pauliina Lehto
- Satu Sällilä
Vastuuopettaja
Pauliina Lehto
Ryhmät
-
THKV21SPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali ilmoitetaan Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opiskelijan tulee olla läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla jolloin annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Pauliina Lehto
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja ryhmätehtävien palauttaminen määräajassa. Aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisiin ja laboraatioharjoituksiin. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty - hylätty, osassa käytetään numeraalista arviointia (1-5). Myöhässä palautettujen tehtävien arvosana alenee yhdellä arvosanalla.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 17.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Pauliina Lehto
- Satu Sällilä
Vastuuopettaja
Pauliina Lehto
Ryhmät
-
THKV20SPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali on ilmoitettu Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opiskelijan tulee olla läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla jolloin annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Pauliina Lehto
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja ryhmätehtävien palauttaminen määräajassa. Aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisiin ja laboraatioharjoituksiin. Myöhässä palautettujen tehtävien arvosana alenee yhdellä arvosanalla.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 19.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Marja Turkki
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Karoliina Rötkö
- Marja-Liisa Rissanen
- TerSYNN8 TerSTYNN
Ryhmät
-
THMI20KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.
NEUKO-tietokanta. Duodecim. Terveysportti.
Neuvolatoiminta, koulu-ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Julkaisuja 2009:20.STM.
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen väylä: sinulla on mahdollisuus osallistua työjärjestyksen mukaiseen opetukseen.
Ei nopeuttavaa oppimisväylää.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on käytännön esimerkkejä.
Opintojaksoon liittyy 5 opintopistettä harjoittelua opiskelu-ja/tai kouluterveydenhuollossa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kouluterveydenhuollossa on luokassa tehtävä pari- tai pienryhmätentti.
Opiskeluterveydenhuollosta on Learn-tentti.
Lastensuojelusta tehtävä.
Mielenterveys- ja päihdetyö ryhmätehtävä.
Tentit arvioidaan arvosanoilla 1-5. Mielenterveys- ja päihdetyön ryhmätehtävä arvioidaan arvosanoilla 1-5. Lastensuojelusta tehtävä hyväksytty-hylätty.
Simulaatio kouluterveydenhuolto & mielenterveys- ja päihdetyö. Hyväksytty-hylätty.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakso sisältää esimerkkejä eri kulttuureista tulevan koululaisen ja opiskelijan sekä hänen perheensä kohtaamisesta.
Opiskelijan työmäärä
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 t
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso jakautuu seuraaviin osiin:
Kouluterveydenhuolto 2,0 op,
Opiskeluterveydenhuolto1,5 op
Ryhdin tutkiminen 0,5 op
Mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op
Kouluikäisen ja nuoren ravitsemus 2 tuntia
Koulukuraattorin työ 2 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvotteisia ovat ryhti- ja ravitsemustunnit. Simulaatiotunnit ovat pakollisia. Opettajat kertovat muista läsnäolovelvotteista opintojakso alettua.
Opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötenttinä Examissa. Arvosanaa voi korottaa yhden kerran.
Tätä opintojaksoa täydentää kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyön harjoittelu (5 op).
Opintojakson edeltävyysehdoissa mainitut suoritukset tarkastetaan ennen opintojakson alkua ja tarvittaessa osallistuminen perutaan.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytysti suoritettu Learn-tentti, pari/ryhmätentti, tehtävät ja simulaatio.
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 15.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Pauliina Lehto
- shktvirtuaali
- Satu Sällilä
Vastuuopettaja
Pauliina Lehto
Ryhmät
-
THKV23KMTerveydenhoitaja, monimuoto
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Opintojakson materiaali on ilmoitettu Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opiskelijan tulee olla läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla jolloin annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Pauliina Lehto
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja ryhmätehtävien palauttaminen määräajassa. Aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisiin ja laboraatioharjoituksiin. Myöhässä palautettujen tehtävien arvosana alenee yhdellä arvosanalla.