Ohjaus ja osallisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CU97
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna Haatainen
- Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA24SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. [Jyväskylä]: Jyväskylän yliopisto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, projektiluonteisesta hyvinvointiviikon toteutuksesta (vko ) seminaarista ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Projektiluonteinen työelämätoteutus kampuksella: hyvinvointiviikko.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi 1-5
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 21.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
- Hanna Lehtinen
- Ann-Mari Sippu
Ryhmät
-
SOKT24SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Aloitusinfossa ja tunneilla ohjeistetaan opiskelumateriaalista.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksoon sisältyy läsnäoloa edellyttäviä osuuksia.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tehtäviä voi osin soveltaa käytäntöön. Opintojaksolla on työelämänedustajien luentoja.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Aloitusinfossa ja tunneilla ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h opiskelijan työtuntia
Toteutuksen osien kuvaus
Sisältää osuudet osallisuudesta, ohjauksesta sekä sosiaalipedagogiikasta, sekä lisäksi tutoriaalit.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle sisältyy läsnäoloa edellyttäviä osuuksia (harjoituksia ja työelämän luennoitsijat), etenkin osallisuusviikolla 3.-6.2.2025. (Tarkentuu Osallisuusviikon ohjelman julkaisun myötä.) Tämän lisäksi tutoriaalit edellyttävät läsnäoloa.
Workshop 1. ja 2. ovat ryhmätyönohjausta kampuksella 1,5-2 h/ kerta. Toteutuksesta vastaavat lehtori Tia-Marika Sohlman & Xamk:n opiskeluhyvinvoinnin psykologi Karoliina Peltola. Ilmoittautuminen näihin kertoihin pyydetään ennakkoon. Kyseessä on kahden kerran kokonaisuus. Vaihtoehtoisena suorituksena on kirjareflektio aiheeseen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aloitusinfossa ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset ja niiden arviointi.
Opintojaksolla on arvioitavia tehtäviä jotka arvioidaan asteikolla 1-5 tai hyväksytty / hylätty.
Läsnäoloa vaativat osuudet arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Vastuuopettaja
Kati Vapalahti
Ryhmät
-
SOMI24SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen, tuntitehtävät sekä kaksi palautettavaa tehtävää. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari. Tarkempi kuvaus kohdassa "Toteutuksen osien kuvaus"
Opetusmenetelminä ovat luennot, yksilö-, pari- ja pienryhmäharjoitteet ja tehtävät sekä työelämässä toteutettava ohjausharjoite. Lisäksi simulaatio -opetusta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämäkytkös: Työelämävieraat/ -vierailut sekä työelämään sovellettavat tehtävät.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ks. alla kohta "Toteutuksen osien kuvaus"
Opiskelijan työmäärä
135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu
- 3 op Sosiaalipedagogiikka ja ryhmien ohjaus: (Kati Vapalahti). Osuus koostuu luennoista ja ryhmätehtävistä, ryhmäohjausharjoitteista sekä niiden reflektoinnista. Numeerisesti arvioitava kirjallinen tehtävä.
- 2 op Asiakasprosessi ja palveluohjaus (Seija Nissinen). Osuus koostuu luennoista ja tunneilla tehtävistä harjoitteista sekä oppimispäiväkirja -tehtävästä (numeerisesti arvioitava). Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin muiden opintojaksojen kanssa yhteiset simulaatio -harjoitteet lukujärjestyksen mukaisesti (pakollinen).
Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin kanssa toteutettava yhteinen moduuliseminaari lukujärjestyksen mukaisesti. Seminaariin osallistuminen on arvioitava suoritus eli läsnäolo pakollinen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu opintojakson eri oppimistehtäviin osallistumisesta ja numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (kaksi kirjallista tehtävää).
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
15.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Vastuuopettaja
Kati Vapalahti
Ryhmät
-
SOMI24KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Opintojakson Learn -alustalla esitettävä materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen Mikkelin Kampuksella. Lisäksi Ryhmien ohjaus -tehtävän tekeminen ja Asiakasprosessi ja palveluohjaus -teemaan liittyvä tehtävä. Lisäksi toteutukseen kuuluu ennakkotehtävä, joka lähetetään opiskelijoille viikolla 33.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet sosiaalialan työssä, jossa voi saavuttaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, voit suorittaa opintojakson työhön integroituna erillisen tehtävän pohjalta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit opiskella vastaavan toteutuksen aikaisemman ryhmän mukana.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät ovat soveltavia työelämässä toteutettavia/ työelämäläheisiä tehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 työtuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Miia Heikkinen
- Miia Jyräs
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
-
SOKT24KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa (teams).
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Teamsin aloitustunneilla ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tehtäviä voi osin soveltaa sosiaalialan työhön.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät liittyvät soveltaen todellisiin työelämän tilanteisiin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävät ja suoritusajat (1., 2. ja 3. suorituskerta) ilmoitetaan opintojakson alkaessa (teams).
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Toteutuksen osien kuvaus
Sisältää osuudet osallisuudesta, ohjauksesta sekä sosiaalipedagogiikasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää läsnäolovelvollisuutta vaativia osuuksia: tutoriaalit ja workshop.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty / hylätty opintotehtävien perusteella.
Numeerinen arviointiasteikko 1-5.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
04.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Hanna Haatainen
- Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA23SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Learn alustalla mainittu materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Viikkotyöpohjainen toteutus lukuun ottamatta viikkoa 15, joka on hyvinvointiviikko ja toteutetaan työelämän kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Hyvinvointiviikko viikko 15 toteutetaan työelämän kanssa yhteistyössä monialaisesti muiden opiskelijaryhmien kanssa.
Opiskelijan työmäärä
5 op eli 135 tuntia opiskelijan työmäärää.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Harri Mäkinen
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
-
SOKT23SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali esitellään Learn -oppimisalustalla
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Vastuuopettaja
Kati Vapalahti
Ryhmät
-
SOMI23SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen, tuntitehtävät sekä kaksi palautettavaa tehtävää. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari. Tarkempi kuvaus kohdassa "Toteutuksen osien kuvaus"
Opintoja nopeuttava väylä:
Vastaavan opintojakson voi suorittaa aikaisempien toteutusten mukana.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa hankkeessa tai projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämäkytkös: Työelämävieraat/ -vierailut sekä työelämään sovellettavat tehtävät. Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari yhdessä työelämän edustajien kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ks. alla kohta "Toteutuksen osien kuvaus"
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoon kuuluu keväällä 2024 järjestettävä kansainvälisyysviikko.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu
- 3 op Sosiaalipedagogiikka ja ryhmien ohjaus: (Kati Vapalahti). Osuus koostuu luennoista ja ryhmätehtävistä, ryhmäohjausharjoitteista sekä niiden reflektoinnista. Numeerisesti arvioitava kirjallinen tehtävä.
- 2 op Asiakasprosessi ja palveluohjaus (Seija Nissinen). Osuus koostuu luennoista ja tunneilla tehtävistä harjoitteista sekä oppimispäiväkirja -tehtävästä (numeerisesti arvioitava) sekä osallistuminen kansainvälisyysviikolle. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin muiden opintojaksojen kanssa yhteiset simulaatio -harjoitteet lukujärjestyksen mukaisesti (pakollinen).
Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin sekä työelämän edustajien kanssa toteutettava yhteinen moduuliseminaari lukujärjestyksen mukaisesti. Seminaariin osallistuminen on arvioitava suoritus eli läsnäolo pakollinen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu opintojakson eri oppimistehtäviin osallistumisesta ja numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (kaksi kirjallista tehtävää).
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Vastuuopettaja
Kati Vapalahti
Ryhmät
-
SOMI23KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Opintojakson Learn -alustalla esitettävä materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu lähiopetukseen osallistuminen Mikkelin Kampuksella. Lisäksi ja ryhmien ohjaus -tehtävän tekeminen ja Asiakasprosessi ja palveluohjaus -teemaan liittyvä tehtävä. Lisäksi toteutukseen kuuluu ennakkotehtävä, joka lähetetään opiskelijoille viikolla 36.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet sosiaalialan työssä, jossa voi saavuttaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, voit suorittaa opintojakson työhön integroituna esittämäsi ja hyväksytyn suunnitelman pohjalta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit opiskella vastaavan toteutuksen aikaisemman ryhmän mukana.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät ovat soveltavia työelämässä toteutettavia/ työelämäläheisiä tehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 työtuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 13.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 45
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tuomo Paakkonen
- Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja
Merja Nurmi
Ryhmät
-
SOKT23KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen toteutus:
Työjärjestykseen merkityillä aloitustunneilla ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset. Jaksoon liittyy myös tläsnäoloa edellyttävää tutoriaalityöskentelyä, harjoitustustunteja ja tehtävien purkutunteja.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tehtäviä voi osin soveltaa sosiaalialan työhön.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät liittyvät todellisiin työelämän tilanteisiin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävät ja suoritusajat (1., 2. ja 3. suorituskerta) ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opiskelijan työmäärä
135 t, joka koostuu arvioitavista oppimistehtävistä, verkkotyöskentelystä ja tutoriaalista.
Toteutuksen osien kuvaus
Sisältää osuudet osallisuudesta, ohjauksesta sekä sosiaalipedagogiikasta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty / hylätty opintotehtävien perusteella. Lisäksi jaksoon kuuluu verkkotyöskentelyä ja tutoriaali, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tuomo Paakkonen
- Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja
Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
-
SOKT22SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson osaamistavoitteet:
Osaat tavoitteellisesti, ohjaavat säädökset ja ohjeet huomioiden, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita sosiaalialalla.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat ohjauksen sosiaalialan asiakastyön prosesseissa ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö:
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin ohjaustyön kannalta liittyy?
Miten suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita sosiaalialalla?
Miten ja millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Vastuuopettaja
Seija Nissinen
Ryhmät
-
SOMI22SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen, tuntitehtävät, palautettava tehtävä sekä tentti. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen modululiseminaari. Tarkempi kuvaus kohdassa "Toteutuksen osien kuvaus"
Opintoja nopeuttava väylä:
Vastaavan opintojakson voi suorittaa aikaisempien toteutusten mukana.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämäkytkös: Työelämävieraat/ -vierailut sekä työelämään sovellettavat tehtävät. Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari yhdessä työelämän edustajien kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ks. alla kohta "Toteutuksen osien kuvaus"
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoon kuuluu keväällä 2023 järjestettävä kansainvälisyysviikko.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu
- 3 op Sosiaalipedagogiikka ja ryhmien ohjaus: (Kati Vapalahti). Osuus koostuu luennoista ja ryhmätehtävistä, ryhmäohjausharjoitteista sekä niiden reflektoinnista. Keväällä 2022 järjestettävään kansainvälisyysviikkoon osallistuminen. Numeerisesti arvioitava kirjallinen tehtävä.
- 2 op Asiakasprosessi ja palveluohjaus (Seija Nissinen). Osuus koostuu luennoista ja tunneilla tehtävistä harjoitteista sekä oppimispäiväkirja -tehtävästä. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin muiden opintojaksojen kanssa yhteiset simulaatio -harjoitteet lukujärjestyksen mukaisesti (pakollinen).
Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin sekä työelämän edustajien kanssa toteutettava yhteinen moduuliseminaari 24.5.2023. Seminaariin osallistuminen on arvioitava suoritus eli läsnäolo pakollinen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu opintojakson eri oppimistehtäviin osallistumisesta ja numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (kaksi kirjallista tehtävää).
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Tuula Tarhonen
Vastuuopettaja
Kati Vapalahti
Ryhmät
-
SOMI22KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Opintojakson Learn -alustalla esitettävä materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen ja ryhmien ohjaus -tehtävän tekeminen. Lisäksi Asiakasprosessi ja palveluohjaus -teemaan liittyvä tehtävä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet sosiaalialan työssä, jossa voi saavuttaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, voit suorittaa opintojakson työhön integroituna esittämäsi ja hyväksytyn suunnitelman pohjalta.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit opiskella vastaavan toteutuksen aikaisemman ryhmän mukana.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ryhmien ohjaukseen liittyvä oppimistehtävä on soveltava työelämässä toteutettava tehtävä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 työtuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tietolähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Maija Olli
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja
Merja Nurmi
Ryhmät
-
SOKT22KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen toteutus:
Työjärjestykseen merkityillä aloitustunneilla ohjeistetaan jakson tehtävät ja muut suoritukset. Jaksoon liittyy myös tutoriaalityöskentelyä, opetustunteja ja tehtävien purkutunteja.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tehtäviä voi osin soveltaa sosiaalialan työhön.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opiskelijan työmäärä
135 t, joka koostuu arvioitavista oppimistehtävistä, verkkotyöskentelystä ja tutoriaalista.
Toteutuksen osien kuvaus
Sisältää osuudet osallisuudesta, ohjauksesta sekä sosiaalipedagogiikasta
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty / hylätty opintotehtävien perusteella. Lisäksi jaksoon kuuluu verkkotyöskentelyä ja tutoriaali, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Kati Vapalahti
Vastuuopettaja
Kati Vapalahti
Ryhmät
-
SOMI21SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen, tuntitehtävät, palautettava tehtävä sekä tentti. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen modululiseminaari. Tarkempi kuvaus kohdassa "Toteutuksen osien kuvaus"
Opintoja nopeuttava väylä:
Vastaavan opintojakson voi suorittaa aikaisempien toteutusten mukana.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämäkytkös: Työelämävieraat/ -vierailut sekä työelämään sovellettavat tehtävät. Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari yhdessä työelämän edustajien kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ks. alla kohta "Toteutuksen osien kuvaus"
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoon kuuluu keväällä 2022 järjestettävä kansainvälisyysviikko.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu
- 3 op Sosiaalipedagogiikka ja ryhmien ohjaus: (Kati Vapalahti). Osuus koostuu luennoista ja ryhmätehtävistä, ryhmäohjausharjoitteista sekä niiden reflektoinnista. Keväällä 2022 järjestettävään kansainvälisyysviikkoon osallistuminen. Numeerisesti arvioitava kirjallinen tehtävä.
- 2 op Asiakasprosessi ja sosiaaliohjaus (Seija Nissinen). Osuus koostuu luennoista ja tunneilla tehtävistä harjoitteista. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin muiden opintojaksojen kanssa yhteiset simulaatio -harjoitteet lukujärjestyksen mukaisesti (pakollinen) sekä Learn -tentti 9.3.2022 klo 9.00-13.00.
Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin sekä työelämän edustajien kanssa toteutettava yhteinen moduuliseminaari 25.5.2022 klo 10.00-14.00. Seminaariin osallistuminen on arvioitava suoritus eli läsnäolo pakollinen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi koostuu opintojakson eri oppimistehtäviin osallistumisesta ja numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (tentti ja kirjallinen tehtävä).
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 03.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Auli Jungner
- Miia Heikkinen
- Merja Nurmi
- Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja
Auli Jungner
Ryhmät
-
SOKT21SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.
Sisältö
Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?
Arviointiasteikko
1-5